Запис Детальніше

Тестові технології оцінювання компетентностей учнів: міжнародний досвід

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9392/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9392
 
Title Тестові технології оцінювання компетентностей учнів: міжнародний досвід
Тестовые технологии оценивания компетентностей учащихся: международный опыт
Test technologies of pupils’ competencies assessment: international experience
 
Creator Науменко, С. О.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено тестові технології оцінювання компетентностей учнів, які використовуються в міжнародних дослідженнях за програмою PISA і за проектом TIMSS. Висвітлено мету цих двох міжнародних досліджень; розкрито форми оцінювання компетентностей учнів; схарактеризовано завдання тестів; описано види навчально-пізнавальної діяльності учнів, які оцінюються в завданнях. Наведено приклади завдань тестів, які використовуються в дослідженнях за програмою PISA і за проектом TIMSS, з їх короткою характеристикою, що допоможе вчителям під час створення авторських тестів на оцінювання компетентностей учнів.
В статье представлены тестовые технологии оценивания компетентностей учащихся, используемых в исследованиях по программе PISA и по проекту TIMSS. Освещены цели этих двух международных исследований; раскрыты формы оценивания компетентностей учащихся; охарактеризованы задания тестов; описаны виды учебно-познавательной деятельности учащихся, которые оцениваются в заданиях. Приведены примеры заданий тестов, используемых в исследованиях по программе PISA и по проекту TIMSS, с их краткой характеристикой, которые помогут учителям при создании авторских тестов на оценивание компетентностей учащихся.
This article presents the test evaluation technology of pupils’ competencies that are used in international studies program PISA and project TIMSS. The goal of two international studies is highlighted and forms of assessment of pupil’s competencies are also revealed.
The aim of the research according to the PISA program is to identify whether 15-year-old pupils who received general compulsory education possess the knowledge and skills that they need to have for sterling living in society. The purpose of the study that is being carried out by the project TIMSS is a comparative assessment of general education of pupils in grades 4 and 8 as to mathematics and natural sciences in countries with different educational systems and to identify the factors that affect the level of such training. The forms of assessment in these two studies are presented by tests and questionnaires. In tests there are open (with the option of correct answer) and closed tasks (with short or long answer) available. In a PISA research program the tests evaluate the three types of pupils’ competences (literacy): competence of reading, mathematical competence, naturalistic competence. The tests refer to the real situations in which the pupils' knowledge is being evaluating as well the understanding of basic concepts and ability to apply their knowledge and skills in the similar, modified and new situations.
In a TIMSS research project the tests are the tools for checking of academic achievement of pupils in mathematics and science. The tests evaluate the student’s knowledge and understanding of basic concepts as well as the laws and principles and ability to apply the knowledge in a standard and unfamiliar situation.
So, in the tests of international research PISA program and TIMSS project the questions that evaluate the pupils’ understanding of basic concepts, possession of basic studying methods, the ability to apply their new knowledge and skills with a practical purpose, to explain the phenomena of daily life and conducting of the study or processing of the obtained data are used. Such tasks, according to Ukrainian teachers’ opinions are the most difficult for pupils and therefore they should be widely used in secondary schools.
The examples of tasks used in the research program PISA and the TIMSS project with their brief description will be helpful for the teachers while creating the authors’ tests by them to assess the competence of pupils.
 
Publisher СумДПУ імені А. С. Макаренка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9392/1/Faxova_stattya_2014_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Науменко, С. О. (2014) Test technologies of pupils’ competencies assessment: international experience Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал, 6 (40). pp. 19-30. ISSN 2312-5993