Запис Детальніше

Принципи формування сучасного змісту біологічного компонента шкільної природничої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9420/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9420
 
Title Принципи формування сучасного змісту біологічного компонента шкільної природничої освіти
Principles of formation of the modern content of the biological component of school science education
Принципы формирования современного содержания биологического компонента школьного естественнонаучного образования
 
Creator Коршевнюк, Т. В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
57 Biological sciences in general
 
Description У статті розкрито загальнодидактичні й конкретно-методичні (специфічні) принципи відбору змісту біологічного компонента природничої освіти школярів на сучасному етапі розвитку вітчизняної загальної середньої освіти. Наголошується на значущості загальнодидактичних принципів відбору змісту біологічного компонента природничої освіти учнів як усталених орієнтирів досягнення педагогічних цілей з урахуванням закономірностей навчального процесу. Обґрунтування специфічних принципів пов’язується зі змінами соціально- економічних і морально-психологічних орієнтацій суспільства у визначенні мети і завдань біологічної освіти. Наголошується, що конкретно-методичні принципи відбору змісту біологічного компонента шкільної природничої освіти ефективні в усуненні протиріччя між особистісною орієнтацією сучасного змісту біологічної освіти та знаннєвим підходом, який дістався у спадок від радянської педагогіки.
Urgency of the problem, which is devoted to article caused by the current stage of secondary education reforming, accompanied by the creation of new state education standards, curricula and textbooks. This causes close attention to the problem of selecting the content of the principles of biological component of school education, the implementation of which will ensure the formation among school students knowledge necessary for the organization of life in the existing social and natural situations, the formation of attitude to life, nature, health as absolute values, sense of responsibility for their actions and their consequences in the social and natural environment. The article deals with the general and specifically didactic and methodological (specific) principles of content selection component of biological science education of schoolchildren at the present stage of development of native general secondary education. The author points out the importance of the general didactic principles of content selection component of biological science education of pupils as well-established reference points to achieve educational goals with the laws of the learning process. Justification of specific principles associated with changes in the socio-economic and moral-psychological orientation of society in defining the goals and objectives of biology education is given. To specific methodological principles we refer fundamentalization, mathematization, systematicity, orientation of the content on the formation of outlook, ecologization, ethical and humanistic principles orientation of a modern biological component of content of school science education. It is noted that these specifically methodological principles of selecting the content of the biological component of school science education are effective in eliminating the contradictions between the personal orientation of modern biological content of education and knowledge-approach inherited from the Soviet pedagogy. The article does not exhaust the problems of principles of formation of the content of science education. In modern conditions, when the educational process focuses not only on the cognitive sphere of the student, but also on affective (motives, values, feelings, emotions, beliefs), the research on replenishment of the group of specific methodological principles of formation of content of biological component by the new principles is important.
В статье рассматриваются общедидактические и конкретно-методические (специфические) принципы отбора содержания биологического компонента естественнонаучного образования школьников на современном этапе развития отечественного общего среднего образования. Отмечается значимость общедидактических принципов отбора содержания биологического компонента естественнонаучного образования учеников как устоявшихся ориентиров достижения педагогических целей с учетом закономерностей учебного процесса. Представлены конкретно-методические принципы отбора содержания биологического компонента школьного естественнонаучного образования, которые эффективны в устранении противоречия между личностной ориентацией современного содержания биологического образования и «знаниевым» подходом, доставшимся в наследство от советской педагогики.
 
Publisher СумДПУ імені А. С. Макаренка
 
Date 2014-10
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9420/1/Korshrevnuk_Sumy_2014.pdf
Коршевнюк, Т. В. (2014) Principles of formation of the modern content of the biological component of school science education Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 10 (44). pp. 78-88. ISSN 2312-5993