Запис Детальніше

Тестові технології оцінювання географічної компетентності учнів у підручниках географії для 6 класу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9421/
http://science.kpnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/7/2015/05/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA-18.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9421
 
Title Тестові технології оцінювання географічної компетентності учнів у підручниках географії для 6 класу
Test evaluation technologies of pupils’ geographical competence in geography books for grade 6
 
Creator Науменко, С.О.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У статті представлено тестові технології оцінювання географічної компетентностей учнів, що містяться у чинних підручниках географії для 6 класу, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році. Подано їх кількісно-якісний аналіз за типами і видами та за когнітивними рівнями; наведено приклади тестових завдань з їх короткою характеристикою. З’ясовано, що у чинних підручниках географії для 6 класу тестові технології на оцінювання географічної компетентності учнів представлені відкритими тестовими завданнями рівня «застосування» у кількості від 20% до 25% від загальної кількості тестових завдань підручника. Серед цих завдань є географічні задачі та завдання-роботи з планом і картами.
This article presents the test technologies of geographical competency assessment of pupils that are in current geography textbooks for grade 6 recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine for use in secondary schools in the 2014/2015 academic year. Their quantitative and qualitative analyses of the types and kinds and for cognitive levels are submitted as well the examples of the test items with their brief description.
It was found out that in current geography textbooks for 6 classes the test technologies for geographical competence evaluating of pupils are put in by open test tasks of “applying” level in an amount of from 20% to 25% out of total test items in textbook. There are geographical tasks and objective as to plans and maps among these tasks.
The article presents the test technologies as to geographical assessment of pupils’ competencies that presented in practice works of existing geography textbooks for class 6 as well their quantitative and qualitative analysis and examples are provided.
 
Publisher Кам'янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9421/1/Faxova_stattya_2015_3_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Науменко, С.О. (2015) Test evaluation technologies of pupils’ geographical competence in geography books for grade 6 Педагогічна освіта: теорія і практика, 1 (18). pp. 298-303. ISSN 2309-9763