Запис Детальніше

Лінгводидактичні засади навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів в умовах оновленої освітньої парадигми

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9427/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9427
 
Title Лінгводидактичні засади навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів в умовах оновленої освітньої парадигми
Linguodidactic principles of learning syntax and punctuation Ukrainian language students of 8-9 grades in terms of updated educational paradigm
 
Creator Сидоренко, В.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
 
Description Стаття присвячена розробленню теоретико-методологічних засад навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів відповідно до інноваційних суспільних та освітніх викликів. Описано етапи навчання синтаксису й пунктуації української мови в загальноосвітній середній школі. Схарактеризовано інноваційні підходи до формування синтаксичної й пунктуаційної компетентностей учнів 8-9 класів. Конкретизовано лінгводидактичні принципи, форми і прийоми навчання українського синтаксису й пунктуації на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого і діяльнісного підходів. Уточнено зміст понять «синтаксична компетентність», «пунктуаційна компетентність».
The article is devoted to development of theoretical and methodological foundations of learning syntax and punctuation Ukrainian language students’ grade 8-9 according to innovative social and educational challenges. We describe the stages of learning syntax and punctuation Ukrainian language at secondary school. Author determined innovative approaches to the formation of syntactic and punctuation competencies students grades 8-9. Concretized linguodidactic principles, forms and methods of teaching syntax and punctuation Ukrainian on the basis of competence, individually oriented and activity approaches. Specifies the meaning of «syntactic competence», «punctuation competence».
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9427/1/%D0%86%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.%20%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%83-%D0%A1%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Сидоренко, В.В. (2015) Linguodidactic principles of learning syntax and punctuation Ukrainian language students of 8-9 grades in terms of updated educational paradigm Українська мова і література в школі, 1 (153). pp. 7-19.