Запис Детальніше

Підручник з української літератури: погляд крізь призму засадничих ідей діяльнісного, особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9437/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9437
 
Title Підручник з української літератури: погляд крізь призму засадничих ідей діяльнісного, особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів
Textbook on Ukrainian literature: a view through the prism of the fundamental ideas of the activity, student-centered and competency-based approaches
 
Creator Фасоля, А.М.
 
Subject 80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
82 Literature
 
Description У статті подано визначення дефініцій «підхід», «компетентний учень-читач»; схарактеризовано основоположні для української освіти підходи – діяльнісний, особистісно зорієнтований, компетентнісний; окреслено мету і ключові ознаки навчання літератури, побудованого на засадах цих підходів; розкрито роль підручника, сформульовано вимоги до змістового наповнення і методичного апарату навчальної книжки з літератури.
In the article the urgency of developing a new generation of textbooks for literature; given the definition of "approach", "competent student-reader"; outlines the fundamental ideas fundamental to the Ukrainian school of pedagogical approaches - active, learner-centered, competency, their differences and relationships.
The author sees the purpose of education literature on the basis of activity, student-centered, competency-based approaches in creating the conditions for personal and readership of the student development, its formation as a subject of a library, educational and giftware activity, the formation of competent student-reader; gives a list of key characteristics of the educational process: the activity base, the reliance on the subjective experience of the pupil, primary pupil product, the subject-subject relations between teacher and student, dialogue, pragmatism, variation, reflectivity, etc.
The role of the textbook in this process, the fundamental approaches to the formation of the content and methodological apparatus of an educational book for literature
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9437/1/%D0%A4%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%BB%D1%8F.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
Фасоля, А.М. (2015) Textbook on Ukrainian literature: a view through the prism of the fundamental ideas of the activity, student-centered and competency-based approaches Проблеми сучасного підручника, 1 (15). ISSN ISBN 978-966-644-248-5 (In Press)