Запис Детальніше

Оновлення змісту базового курсу фізики на засадах компетентнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9525/
http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/36821/33044
 
Title Оновлення змісту базового курсу фізики на засадах компетентнісного підходу
Обновление содержания базового курса физики на основе компетентностного подхода
Updating the content of the basic course of physics on the fundamentals of the competence approach
 
Creator Засєкіна, Тетяна Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description Якісною ознакою нового державного стандарту є те, що він ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого і діяльнісного підходів. Водночас традиційне визначення уніфікованих результатів і вимог до шкільної фізичної освіти, можуть зумовити певну неузгодженість при впровадженні цих ідей у шкільну практику. Щоб упередити цю можливість нами проаналізовано навчальні програми та критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики для основної школи, які вступлять у дію у 2015 році. У ході аналізу з’ясовано, що виокремленні у стандарті змістові лінії уже не є категоріальними компонентами структури шкільного курсу фізики, що такі тенденції європейської освіти, як посилення практичної спрямованості і прикладного значення фізичних знань, екологізація та профорієнтаційна спрямованість змісту залишаються ще не зовсім реалізованими. З цією метою нами запропоновані такі підходи до моделювання шкільних підручників з фізики, які вирізняють компетентнісно-орієнтоване навчання.
Качественным признаком нового государственного стандарта является то, что он основывается на базе компе-тентностного, личностно-ориентированного и деятельностного подходов. В то же время традиционное определение унифицированных результатов и требований к школьному физическому образованию, могут вызвать определенную несогласованность при внедрении этих идей в школьную практику. Чтобы предотвратить эту возможность нами проанализированы учебные программы и критерии оценки знаний учащихся по физике для основной школы, которые вступят в действие в 2015 году. В ходе анализа установлено, что выделенные в стандарте содержательные линии уже не является категориальными компонентами структуры школьного курса физики, что такие тенденции европейского образования, как усиление практической направленности и прикладного значения физических знаний, экологизация и профориентационная направленность содержания остаются еще не совсем реализованы. С этой целью нами предложены такие подходы к моделированию школьных учебников по физике, которые выделяют компетентноориентированное обучение.
The physical component of the State standard of the basic and the secondary education in 2011 was updated taking into consideration the traditions of the development of the academic processes in the developed countries. The qualitative feature of the new state standard is the fact that it is based on the competence, personality-oriented and activity-based approaches. At the same time, the traditional definition of the unified results and the requirements to the school physical education can predetermine certain non-compliance in the process of the implementation of these ideas in the school practice. In order to take a jaundice view on this opportunity, we analysed the educational programs and the criteria of the assessment of the pupils’ academic achievements in Physics for the secondary school that will be realized in 2015. The purpose of the analysis is the observation of the features of updating the aim, the tasks, and the content of the basic Physics course in the educational programs and the criteria of the assessment of the pupils’ academic achievements, the determination of the correspondence of the updated content of the physical component of the educational branch «Natural Sciences» to the European education tendencies, the definition of the interrelations between the academic results and the purpose as well as the tasks of the branch, the criteria of modelling the textbooks on Physics on the basis of the competence approach. During the analysis, it was found that the content lines which were defined in the standard are not categorical components of the structure of the Physics school course, and such tendencies of European education as making Physical knowledge more practical and applied, ecologisation, and professional orientation of the content remain to be unrealized. For this purpose, we suggested such kind of approaches to modelling the school textbooks in Physics that follow the principles of the competence-oriented studying. First of all, the textbook content must constantly stimulate a pupil to analyse the represented material, to compare facts, to draw analogues, to compare with the material that was learnt earlier. The system of tasks and questions, the problematic situations in the text of the paragraph must make the pupil’s comprehension process easier, help him to improve his knowledge and skills, teach him to analyze the large amount of information. Those textbooks components that develop the pupil’s individuality provide all necessary conditions for his self-development and self-realization remain to be significant.
 
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9525/1/36821-69940-1-SM.pdf
- Засєкіна, Тетяна Миколаївна (orcid.org/0000-0001-9362-5840 <http://orcid.org/0000-0001-9362-5840>) (2014) Updating the content of the basic course of physics on the fundamentals of the competence approach Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер.: Педагогічна, 20. pp. 86-89.