Запис Детальніше

Проблема саморегуляції в структурі навчальної діяльності школярів із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9744/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9744
 
Title Проблема саморегуляції в структурі навчальної діяльності школярів із затримкою психічного розвитку
А problem of self-regulation in structure of educational activity of students is with delay of psychical development
 
Creator Прохоренко, Л.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті проаналізована проблема саморегуляції, особливості її прояву у дітей із затримкою психічного розвитку молодшого шкільного і підліткового віку. Актуальність цієї проблеми обумовлена тим, що ці вікові етапи є важливими періодами для становлення саморегуляції школяра, подальшого її розвитку і впливу на особистість. Проаналізовані особливості саморегуляції школярів із затримкою психічного розвитку, визначені шляхи корекції саморегуляції, які спрямовані на її формування.
In the article children have the analysed problem of self-regulation, feature of its display, time-lagged psychical development of junior school and juvenile age. Actuality of this problem is conditioned that these age-old stages are important periods for becoming of self-regulation of schoolboy, its subsequent development and influence, on personality. Self-regulation of student in educational activity foresees the following: a student must realize and accept the purpose of educational activity, then, in accordance with the accepted purpose, to define the sequence of executions and estimate the terms of gaining end. The result of these actions is a subjective model of educational activity, on the basis of which a student makes the program of actions, determines the methods of its realization. To estimate the results of the activity a student must have information about that, as far as it will be successful, that is why he watch by estimation explanations which go from the side of teacher, comparing here these self-appraisals with information of teacher and those criteria which he pulls out as requirements to the educational actions. The features of self-control students with mental retardation, outlined ways of correction of self-regulation aimed at its formation.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9744/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D1%83%20%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%96%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%82%D1%83%D1%82%D1%83%203.pdf
Прохоренко, Л.І. (2014) А problem of self-regulation in structure of educational activity of students is with delay of psychical development Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць, 5. pp. 131-140. ISSN 2313-4011