Запис Детальніше

Особливості операційного компоненту саморегуляції у молодших підлітків із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9746/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9746
 
Title Особливості операційного компоненту саморегуляції у молодших підлітків із затримкою психічного розвитку
The features ofan operational component of self-regulation schoolchildren with mental disabilities
 
Creator Прохоренко, Л.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Операційний компонент реалізується через компетенції діяльності, засоби і способи діяльності: планування, проектування, моделювання, прогнозування, орієнтування в різних видах діяльності; управління за діяльністю: постановка і розв’язання задач; побудова і розв’язання нестандартних, проблемних ситуацій. Пізнавальні дії виступають як операційні механізми пізнавальної діяльності. Операційний компонент діяльності пов’язаний з діями, які виконує особистість в процесі реалізації пізнавальної діяльності, яка має три частини: орієнтувальну, виконавчу (операційну) і контрольну. Всі частини тісно взаємопов’язані між собою, і обумовлюють одна одну.
An operational component of self-identity defines a set of skills to implement self-activity. Operations component provides active volitional self-involved and as a result, is the condition of identity formation. Operational component associated with self-control and serves as random and involuntary forms, depending on the course of self. Implementation of activities subject involves the relationship between: motivation, purpose and methods of achieving the goal. An operational component is realized through the jurisdictions facilities and methods of the activies: planning, design, prognostication, orientation in different kinds of activity; management of activity: stating and solution of sum; construction and solution of non-standard, problem situations. Cognitive actions come forward as operating mechanisms of cognitive activity. The operating component of an activity is related with actions, which personality is executed in the process of the realization of cognitive activity, which has three parts: orientation, executive (operating-room) and control. All parts are closely connected.
An operational component of self-regulation depends on driving knowledge and ways of its implementation. Knowledge - the semantic component of the operational component activities, and methods of - procedure. Implementation of cognitive activity has several stages: identification, reproduction, understanding, application and familiar situations in unfamiliar conditions assessment. Each of the steps can be carried out on reproductive and productive levels.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9746/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%B4%D0%B5%D1%84%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%201.pdf
Прохоренко, Л.І. (2014) The features ofan operational component of self-regulation schoolchildren with mental disabilities Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання, 1 (69). pp. 47-55. ISSN 2312-2781