Запис Детальніше

Методика оцінювання розвивального потенціалу освітнього середовища ВНЗ

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9769/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9769
 
Title Методика оцінювання розвивального потенціалу освітнього середовища ВНЗ
The assessment technique of educational environment developing potential
 
Creator Корольов, Д.К.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті висвітлюються результати розробки та апробації методики оцінювання освітнього середовища ВНЗ. Дослідження здійснювалось на прикладі Київського національного університету імені Тараса Шевченка як провідного вищого навчального закладу України. Методика включає анонімне анкетування та неструктуроване опитування. Ці дані можуть бути доповнені інформацією з інших джерел — інтерв’юванням викладачів та адміністрації ВНЗ, вивченням документів освітньої установи, результатами різноманітних процедур зовнішнього оцінювання навчального закладу. Застосування методики дозволяє отримати узгоджене та цілісне бачення, що має стати основою стратегії розвитку освітньої установи.
The article describes the results of the development and testing of university educational environment assessment method. The technique evaluates such parameters of educational environment for intellectually gifted students: information richness of the environment; opportunities for various types of cognitive activity; teachers and students adoption of the knowledge and creativity values as
opposition to anti-intellectualism; cultivation by teachers intellectual achievements values; orientation of the educational system to individual students development, realization of students potential; management style of the training activities and its impact on the cognitive interests of potentially gifted students; displayed status hierarchy and overall level of conformity; tolerance level and students errors treatment.
The technique includes an anonymous questionnaire and unstructured interviews. These data can be supplemented with
additional information sources - interviews with teachers and university administration, the study of the educational institutions documents, the results of the institution external evaluation.
The proposed technique provides a consistent and holistic vision that has become a basic strategy of the educational
institution
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9769/1/Korolov%281%29.pdf
Корольов, Д.К. (2015) The assessment technique of educational environment developing potential Актуальні проблеми психології, Т. VI. Вип.10. pp. 50-63.