Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/9772/
|
|
Title |
Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті
Преимущества и риски внедрения компетентностного подхода в школьном образовании The benefits and the risks of the competence approach implementation in school education |
|
Creator |
Бібік, Н.М.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Розкриваються суперечливі тенденції запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Аналізуються пошуки теоретичних засад цієї проблеми як цільової орієнтації освіти, дається оцінка стану навчальних досягнень учнів з погляду набуття ними ключових і предметних компетентностей. Зосереджено увагу на ризиках практичного втілення компетентнісного підходу, що зумовлені недостатньою розробленістю методик вимірювання й фіксації результатів навчання, що мають охоплювати досвід учня у їх застосуванні. Обґрунтовуються необхідність розширення варіативних характеристик освітніх результатів, орієнтованих на специфічні види предметної діяльності, та відображення цих напрацювань у нормативній базі освіти. Раскрываются противоречивые тенденции внедрения компетентностного подхода в школьном образовании. Анализируются поиски теоретических основ решения данной проблемы как целевой ориентации образования, дана оценка состояния учебных достижений учащихся с точки зрения приобретения ими ключевых и предметных компетентностей. Внимание сосредоточено на рисках практического воплощения компетентностного подхода, обусловленных недостатками в разработке методик измерения и фиксации результатов обучения, которые должны включать опыт учащихся в их применении. Обосновывается необходимость расширения вариативных характеристик образовательных результатов, ориентированных на специфические виды предметной деятельности, и отражение этих наработок в нормативной базе образования. In the article, the controversial tendencies in the competence approach implementation in the school education are studied. The searches for the theoretical fundamentals of this problem as an objective education orientation are analyzed;the pupils’ academic achievements are evaluated from the aspect of the formation of their key and subject competences. A special attention is paid to the practical implementation of the competence approach that is predetermined by the insufficient merhodologies of the academic results assessment that must coincide with the pupil’s experience in their practical use. The necessity to enlarge the variative characteristics of the academic results that were oriented at the specific kinds of subject activities as well as the representation of these lay-outs in the education legislative basis were specified. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/9772/1/10-35-1-PB%20%281%29.pdf
- Бібік, Н.М. (orcid.org/0000-0001-7511-270X <http://orcid.org/0000-0001-7511-270X>) (2015) The benefits and the risks of the competence approach implementation in school education Український педагогічний журнал, 1. pp. 47-58. ISSN 2411-1317 |
|