Запис Детальніше

Діагностика і дидактичні умови формування у молодших школярів мотивації уміння вчитися

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9773/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9773
 
Title Діагностика і дидактичні умови формування у молодших школярів мотивації уміння вчитися
Диагностика и дидактические условия формирования у младших школьников мотивации умения учиться
Diagnostics and didactic conditions for the formation of tne junior school-children's motivation of the abiliti to learn
 
Creator Савченко, Олександра Яківна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Уміння вчитися у молодших школярів полівмотивоване. Динамічність мотивації зумовлена як віковими, так й індивідуальними особливостями ставлення дітей до навчального
пізнання, сформованістю загальної готовності до навчання, впливом середовища класу і сім’ї. Визначено дидактичні умови успішного формування в учнів позитивної мотивації учіння:
забезпечення суб’єктності позиції учня, гуманізація навчальної взаємодії, урізноманітнення організаційних форм навчання, справедливе оцінювання, сприятливе навчально-розвивальне середовище, емоційність і проблемність змісту і методики навчання.
Учение младших школьников полимотивированно. Соотношение между внешними и внутренними стимулами учения динамично. Это обусловлено как возрастными, так и индивидуальными особенностями отношения детей к учебному познанию, сформированностью общей готовности к обучению, влиянием среды класса и семьи. Определены дидактические условия успешного формирования у учащихся позитивной мотивации учения: обеспечение субъектности, гуманизация учебного взаимодействия, разнообразие организационных форм обучения, справедливое оценивание, благоприятная учебно-развивающая среда, эмоциональность и проблемность содержания и методик обучения.
The junior school children’s ability to learn is polymotivated. The dynamics of the motivation is predetermined by both the age and the individual peculiarities of the children’s attitude to the academic cognition, the formation of the general readiness to learn as well as by the influence of the environment of the class and the family. The didactic conditions for the successful formation of the pupils’ positive motivation to learn were defined; they are the following: the guarantee of the
subjectivity of the pupils’ position, the humanization of the academic interrelations, the differentiation of the organizational forms of teaching such as the justified
assessment, the proper academic and entertaining environment, the emotionality and the problematic content as well as the methodology of teaching.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015-01
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9773/1/%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Савченко, Олександра Яківна (2015) Diagnostics and didactic conditions for the formation of tne junior school-children's motivation of the abiliti to learn Ukrainian educational journal, 1. pp. 85-98. ISSN 2411-1317