Запис Детальніше

Мультикультурна освіта: досвід США та його інтерпретації у українському контексті

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9905/
http://www.philosopheducation.com/images/Files/PDF/2013_issue_2/2013-2_13.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9905
 
Title Мультикультурна освіта: досвід США та його інтерпретації у українському контексті
Multicultural Education: American Experience and Its Interpretation in Ukrainian Context
Мультикультурное образование: опыт США и его интерпретации в украинском контексте
 
Creator Степаненко, І.В.
Горбунова, Л.С.
Пролеєв, С.В.
Гомілко, О.Є.
 
Subject 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Освітня євроінтеграція України потребує прояснення змісту мультикультурних викликів, способів їх інтерпретації та теоретичної верифікації можливих відповідей на них. В такому контексті порушувалися питання співставлення і співвіднесення культур, межі прийняття культури Іншого; проблема толерантності як визнання Іншого; діалогу, що набуває форми політики визнання. Було зазначено, що Україна має власний унікальний досвід мультикультурного суспільства і власну традицію мультикультурної освіти. Були висловлені застереження проти перетворення мультикультуралізму на ярмарок етнічних цінностей та традицій. Акцентувалося на необхідності саме творчої відкритості України «досвіду Іншого», зокрема і досвіду мультикультурної освіти. Головне, що визначає мультикультурність – це режим чутливості до значущих культурних відмінностей. Було підкреслено, що діалогічно організоване громадянське суспільство деліберативної демократії практикує не статичний, гетоподібний, а інтерактивний і динамічний мультикультуралізм. Засадничим для мультикультурної освіти має бути формування багатовимірної відповідальності за створення глобальної культури миру в рамках глобальних культурних та інституційних структур.
Educational integration of Ukraine to EU needs clarification of the content of multicultural challenges, the modes of its interpretation and theoretical verification of the possible responses on them. The issues of comparison and correlation of cultures, the boundaries of the accepting of the culture of others; the problem of tolerance as an acceptance of others and a dialogue as a form of politics of acceptance were discussed in such context.
It was mentioned that Ukraine has its own and unique experience of multicultural society and its authentic traditions of multicultural education. A caution against possibility of transformation of multiculturalism in a kind of market of ethical values and traditions were also claimed. The necessity of creative openness of Ukraine towards experience of others and multicultural education in particular were also stressed. The most important mode of multiculturalism is the sensitivity toward substantial cultural peculiarities. It was stressed that dialogically organized civil society of deliberative democracy practices not a static, but interactive and dynamic multiculturalism. The establishing of multidimensional responsibility for creation the global culture of peace within global cultural and institutional structures needs to be fundamental for multicultural education.
Образовательная евроинтеграция Украины требует прояснения содержания мультикультурных вызовов, способов их интерпретации и теоретической верификации возможных ответов на них. В таком контексте поднимались вопросы сопоставления и соотнесения культур, границы принятия культуры Другого; проблема толерантности как признание Другого; диалога, приобретающего форму политики признания. Было отмечено, что Украина имеет собственный уникальный опыт мультикультурного общества и собственную традицию мультикультурного образования. Были высказаны предостережения против превращения мультикультурализма в ярмарку этнических ценностей и традиций. Акцентировалась необходимость именно творческой открытости Украины к «опыту Другого», в том числе и опыту мультикультурного образования. Главное, что определяет мультикультурность - это режим чувствительности к значимым культурным различиям. Было подчеркнуто, что диалогически организованное гражданское общество делиберативной демократии практикует не статичный, геттоподобный, а интерактивный и динамичный мультикультурализм. Основополагающим для мультикультурного образования должно быть формирование многомерной ответственности за создание глобальной культуры мира в рамках глобальных культурных и институциональных структур.
 
Publisher Інститут вищої освіти НАПН України, Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, Українська академія політичних наук
 
Date 2013
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9905/1/%D0%A4%D1%96%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%BE%D1%84%D1%96%D1%8F%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%202013-2_13%20%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80.pdf
- Степаненко, І.В., Горбунова, Л.С., Пролеєв, С.В. and Гомілко, О.Є. (2013) Multicultural Education: American Experience and Its Interpretation in Ukrainian Context Філософія освіти, 2 (13). pp. 166-220. ISSN 2309 - 1606