Запис Детальніше

Проблеми психологічної готовності керівників професійно-технічних навчальних закладів до маркетингу освітніх послуг

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10007/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10007
 
Title Проблеми психологічної готовності керівників професійно-технічних навчальних закладів до маркетингу освітніх послуг
Проблемы психологической готовности руководителей профессионально-технических учебных заведений к маркетингу образовательных услуг
Problems of psychological readiness of managers of vocational and technical educational organizations to educational services’ marketing
 
Creator Бондарчук, О.І.
Казакова, С. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядаються проблеми психологічної готовності керівників професійно-технічних навчальних закладів до маркетингової діяльності у сфері освітніх послуг. Висвітлено специфіку освітніх послуг у сфері освіти загалом і системи професійно-технічної освіти зокрема. Визначена сутність психологічної готовності управлінців до маркетингу освітніх послуг. Розкритий зміст складових психологічної готовності управлінців до маркетингу освітніх послуг. Проаналізовані проблеми розвитку готовності керівників ПТНЗ до маркетингу освітніх послуг. Окреслені можливості розв’язання даних проблем можливо в системі післядипломної педагогічної освіти в результаті спеціально організованого навчання. Визначені мета та етапи розвитку психологічної готовності керівників ПТНЗ до маркетингу освітніх послуг. Описані рівні розвитку психологічної готовності керівників ПТНЗ до маркетингу освітніх послуг.
В статье рассматриваются проблемы психологической готовности руководителей профессионально-технических учебных заведений к маркетинговой деятельности в сфере образовательных услуг. Освещена специфика образовательных услуг в сфере образования в целом и системы профессионально-технического образования в частности. Определена сущность психологической готовности управленцев к маркетингу образовательных услуг, Раскрыто содержание составляющих готовности управленцев к маркетингу образовательных услуг. Проанализированы проблемы развития готовности управленцев к маркетингу образовательных услуг. Очерчены возможности решения данных проблем в системе последипломного педагогического образования в результате специально организованного обучения. Определены цель и этапы развития психологической готовности руководителей ПТУЗ к маркетингу образовательных услуг. Описаны уровни развития психологической готовности руководителей ПТУЗ к маркетингу образовательных услуг.
The article deals with problems psychological of psychological readiness of managers of vocational and technical educational organizations in educational services’ marketing. The specifics of educational services («immateriality» of educational services, complex character, self-value irrespectively to quantitative, material results, etc.) in the field of education in general and vocational education in particular are shown.
The essence and components of psychological readiness of managers to educational services’ marketing are determined. Determined the problems of readiness of managers to educational services’ marketing and its development in a post-graduate education defined as the specific features of management activities that adversely affect the level of entrepreneurship, competitiveness managers and those caused by uncertainties content and optimal forms of preparation for marketing of educational services, unreadiness significant number of teachers of postgraduate education to appropriate learning and al.
It is shown that the solution of these problems is possible in post-graduate teacher education as a result of specially organized training. This training aims to develop a psychological readiness of managers of vocational and technical educational organizations in educational services’ marketing through a the joint activity in partnership which is implemented through a series of stages (preparation, diagnostic, praxeological, acmeological) to ensure the establishment and development of psychological literacy (minimum), psychological competencies (adequate level), psychological culture (creative level) personality.
 
Publisher Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10007/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA%2C%20%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
Бондарчук, О.І. and Казакова, С. В. (2014) Problems of psychological readiness of managers of vocational and technical educational organizations to educational services’ marketing Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр . Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Випуск 41. pp. 70-75.