Запис Детальніше

Психологическая компетентность руководителей общеобразовательных учебных заведений по преодолению профессиональных кризисов

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10026/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10026
 
Title Психологическая компетентность руководителей общеобразовательных учебных заведений по преодолению профессиональных кризисов
Psychological competence of heads of educational schools to overcome professional crisis
Психологічна компетентність керівників загальноосвітніх навчальних закладів з подолання професійних криз
 
Creator Москальова, А.С.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В статье рассмотрено взгляды многих учёных о содержании понятия "психологическая компетентность профессионала". Проанализировано сущность понятий "компетентность", "компетенции" и "компетентный". Констатировано необходимость разграничивать эти понятия: компетентность определяется, как способность удовлетворять индивидные или социальные требования относительно осуществления определенной деятельности или выполнение задачи; компетенция – это внутренние ментальные структуры (способности, склонности), свойственные человеку; компетентный – это: 1) опытный в определенной области, каком-то вопросе; 2) полномочный, полноправный в решении какого-то дела.
Акцентировано внимание на возникновение профессиональных кризисов руководителей общеобразовательных учебных заведений. Подано структуру развития психологической компетентности руководителей общеобразовательных учебных заведений по конструктивному преодолению профессиональных кризисов.
The article considers the views of many scientists about the content of the concept of "psychological competence of a professional". Analyzed the nature of the concepts of "competence", "competences" and "competent". Noted the need to distinguish between these concepts: competence is defined as the ability to meet are individual or social requirements concerning the implementation of a particular activity or task; competence – is the internal mental structures (abilities, aptitudes), peculiar to man; the competent – is: 1) experienced in a certain area, a certain issue; 2) authorized, competent in solving some of the case.
The attention is focused on the emergence of professional crisis managers of secondary schools. Posted structure of psychological competence of heads of educational institutions to constructively address the professional crises.
У статті розглянуто погляди багатьох вчених про зміст поняття "психологічна компетентність професіонала". Проаналізовано сутність понять "компетентність", "компетенції" і "компетентний". Констатовано необхідність розмежовувати ці поняття: компетентність визначається, як здатність задовольняти індивідуальна або соціальні вимоги щодо здійснення певної діяльності або виконання завдання; компетенція - це внутрішні ментальні структури (здібності, нахили), властиві людині; компетентний - це: 1) досвідчений у певній галузі, якомусь питанні; 2) повноважний, повноправний у вирішенні якоїсь справи.
Акцентовано увагу на виникнення професійних криз керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Подано структуру розвитку психологічної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів з конструктивного подолання професійних криз.
 
Publisher Society for Cultural and Scientific Progress in Central and Eastern Europe
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10026/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96%20__%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
Москальова, А.С. (2015) Psychological competence of heads of educational schools to overcome professional crisis Pedagogy and Psychology. Science and Education a New Dimension, 3 (19). pp. 103-106. ISSN 2308-5258