Запис Детальніше

Вікова динаміка семантики уявлень дорослих про дітей та практика замінного догляду за дітьми

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10054/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10054
 
Title Вікова динаміка семантики уявлень дорослих про дітей та практика замінного догляду за дітьми
Возрастная динамика семантики представлений взрослых детей и практика замещающего ухода за детьми
Developmental dynamics semantics representations adults of children and practice foster child care
 
Creator Бевз, Г. М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкриваються особливості вікової динаміки уявлень дорослих про дітей, що вивчалися в контексті соціальних репрезентацій і замінного догляду за дітьми в сім’ях державного влаштування. Доведено, що з віком змінюється сприйняття дітей дорослими в категоріях нормативності, відповідного вибору спрямованого на них впливів а також посилення тенденцій індивідуалізації над показниками традиційності. Виявлені особливості можуть бути корисними в системі замінного догляду за дітьми в сім’ях державного влаштування.
В статье раскрываются особенности возрастной динамики представлений взрослых о детях, которые изучались в контексте социальных репрезентаций и замещающего ухода за детьми в семьях государственного устройства. Доказано, что с возрастом у взрослых меняется восприятие детей в категориях нормативности, выбора направленного на них воздействий а также усиления тенденций индивидуализации над показателями
традиционности. Обнаруженные особенности могут быть полезными в системе заменяемого ухода за детьми в семьях государственного устройства.
The article deals with the peculiarities of age dynamics concepts adult children studied in the context of social representations and replacement of childcare in families of public placement. It is proved that with age decreases the perception of children by adults in terms of norms and appropriate selection of directional influence them. As for the trends identified individualization, they are enhanced with increasing age indicator, and, accordingly, the rate of support values traditionalism and family life family-oriented reduced. The article provided a detailed analysis of the changes perceptions of adult children to adult life following periods, such as: a period of 30 years; 30 to 40 years; 40 to 50 years and after 60 years. Also features compared to older children perceived by their inclusion in employment. It is proved that adult involvement in employment expanding field representation displays the characteristics of the child, parent categories of competence (ability and skills of parenting, types of support, requests for knowledge and support) along with the growth of the use of allegories and metaphors. Analysis of the research showed that women age increases susceptibility to cases of child sacrifice in education and moderation in the choice of means of educational influence. Regardless of age indicators in perceptions of adult children consistently occupy the first position matters concerning the emotional experience of adults, their problems and parental socialization institutions as well as the conceptual and philosophical arguments, and the last - family planning and assessment of quality of life from a social policy, state and community. The features of the dynamics of semantic representations adult children may be useful in the system of replacement care for children in families of public placement.
 
Publisher Фенікс
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10054/1/%D0%91%D0%B5%D0%B2%D0%B7%20%D0%93.%D0%9C%282%29.pdf
- Бевз, Г. М. (orcid.org/0000-0003-2487-5429 <http://orcid.org/0000-0003-2487-5429>) (2015) Developmental dynamics semantics representations adults of children and practice foster child care Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. Том 11: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості, 12. pp. 10-17. ISSN 2072-4772