Запис Детальніше

Реалізація компетентнісного підходу в навчанні іноземних мов учнів профільної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10125/
 
Title Реалізація компетентнісного підходу в навчанні іноземних мов учнів профільної школи
Competency-based approach in teaching foreign language to the upper forms students of profile school
 
Creator Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розглянуто роль і місце компетентнісного підходу в навчанні іноземних мов учнів старших класів профільної школи. Проаналізовано різні підходи до трактування понять «компетентнісний підхід», «компетенція», «компетентність», «комунікативна компетентність», «іншомовна комунікативна компетентність». Охарактеризовано компоненти іншомовної комунікативної компетентності: мовленнєвий, лінгвістичний, соціокультурний і загальнонавчальний. Визначено вимоги до формування змісту елективних курсів з іноземної мови для профільної школи відповідно до компетентнісного підходу.
В статье рассмотрены роль и место компетентностного подхода в обучении иностранным языкам учащихся старших классов профильной школы. Проанализированы различные подходы к трактовке понятий «компетентностный подход»,«компетенция», «компетентность»,«коммуникативная компетентность», «иноязычная коммуникативная компетентность». Охарактеризованы компоненты иноязычной коммуникативной компетентности: речевой, лингвистический, социокультурный и общеучебный. Определены требования к формированию содержания элективных курсов по иностранному языку для профильной школы
согласно компетентностному подходу.
The article focuses on the role and place of competency-based approach in teaching foreign language to the upper forms students of profile school. Different approaches to the interpretation of such notions as “competency-based approach”,“competency”, “competence”, “communicative competence”, “foreign communicative competence” are analyzed. The components of foreign communicative competence, such as speech, linguistic, sociocultural and general educational competencies, are characterized. The requirements to the formation of elective courses’ content in foreign language for profile school according to
competency-based approach were determined.
 
Publisher НАПН України
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10125/1/Polonska1.pdf
- Полонська, Тамара Костянтинівна (orcid.org/0000-0002-5717-1041 <http://orcid.org/0000-0002-5717-1041>) (2014) Competency-based approach in teaching foreign language to the upper forms students of profile school Педагогіка і психологія, 3. pp. 76-80.