Запис Детальніше

Метод експертної оцінки в моделюванні системи розвитку професійної компетентності керівників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10154/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10154
 
Title Метод експертної оцінки в моделюванні системи розвитку професійної компетентності керівників
Метод экспертной оценки в моделировании системы развития професиональной компетентости руководителей
Method of expert evaluation in professional competency development system modelling
 
Creator Бородієнко, О.В.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description В статті виявлено потенціал використання методу експертної оцінки в проектуванні моделі компетенцій керівників структурних підрозділів з продажу послуг зв’язку та обслуговування споживачів як основи моделювання системи розвитку їх професійної компетентності; обґрунтовано методику проектування моделі компетенцій керівників структурних підрозділів з продажу послуг зв’язку та обслуговування споживачів; обґрунтовано методику застосування критичних інцидентів як методу експертної оцінки; проаналізовано результати експертної оцінки, отримані в ході застосування методу критичних інцидентів.
В статье выявлен потенциал использования метода экспертной оценки в проектировании модели компетенций руководителей структурных подразделений по продаже услуг связи и обслуживанию потребителей как основы моделирования системы развития их профессиональной компетентности; обоснована методика проектирования модели компетенций руководителей структурных подразделений по продаже услуг связи и обслуживанию потребителей; обоснована методика применения критических инцидентов как метода экспертной оценки; проанализированы результаты экспертной оценки, полученные в ходе применения метода критических инцидентов.
The potential of using of the expert evaluations method in competency model’s designing as the basis for creating the system of professional development of heads of the sale of communication services and customer service departments is revealed in the article. Analysis of the literature showed that the most valid methods of competency model’s designing that give the most reliable results are combined methods. The author proposes the technique of competency model’s designing comprising theoretical analysis (analysis of literature and functional analysis) and empirical stage, based on the method of expert evaluations. The technique of structured interview of experts based on G.Flanagan’s critical incidents method is justified in the article. The applied method of critical incidents as the basis of structured interviews with experts allowed to allocate a significant list of competencies, analysis and systematization of which allowed to design the competency model of heads of the sale of communication services and customer service departments, which reflects the specificity of their functional duties and derived from the company's strategic goals and expected results of their departments. The next step is ranging the most important competencies by the criteria of their impact on performance, determine their load factor, indicators of levels of study, technology of development and techniques of evaluation of skills.
 
Publisher Ужгородський національний університет
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10154/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2011.pdf
Бородієнко, О.В. (2015) Method of expert evaluation in professional competency development system modelling Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Випуск 35. pp. 35-38.