Запис Детальніше

Методика проектування моделі компетенцій керівників як основа формування системи розвитку їх професійної компетентності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10155/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10155
 
Title Методика проектування моделі компетенцій керівників як основа формування системи розвитку їх професійної компетентності
Методика проектирования модели компетенций руководителей как основа формирования системы развития их профессиональной компетентости
Technique of a competency model’s designing as the basis for creating the system of leaders’ professional development
 
Creator Бородієнко, О.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Метою статті є створення методики проектування моделі компетенцій керівників структурних підрозділів з продажу послуг зв’язку та обслуговування споживачів. На основі порівняльного аналізу методів проектування моделі компетенцій, представлених в науковій літературі, а також враховуючи специфіку діяльності досліджуваної категорії керівників автором було запропоновано принципи та авторську методику проектування моделі компетенцій керівників як основи створення системи їх розвитку. Практичне значення запропонованої методики полягає в можливості її використання підприємствами різних галузей, бізнес-процесами яких передбачено функції з продажу послуг та обслуговування споживачів. Перспективним є апробація методики та проектування з її допомогою моделі компетенцій керівників структурних підрозділів з продажу послуг зв’язку та обслуговування споживачів.
Целью статьи является создание методики проектирования модели компетенций руководителей структурних подразделений по продаже услуг связи и обслуживанию потребителей. На основе сравнительного анализа методов проектирования модели компетенций, изложенных в научной литературе, а также учитывая специфику деятельности исследуемой категории руководителей автор предложил принципы и авторскую методику проектирования модели компетенций как основу создания системы их развития. Практическим значением предложенной методики является возможность ее использования предприятиями разных отраслей, бизнес-процессами которых предусмотрены функции по продаже услуг и обслуживанию потребителей. Песпективной является апробация методики и проектирование с ее помощью модели компетенций руководителей структурных подразделений по продаже услуг связи и обслуживанию потребителей.
The article aims to create the technique of a competency model’s designing for heads of the sale of communication services and customer service departments. The author’s technique and principles of a competency model’s designing based on comparative analysis of techniques of a competency model’s designing presented in the literature and specificity of the studied category of managers’ functions are presented in the article. It was found that the principle of validity, the principle of optimality, the principle of adaptability should be the basis of the technique of a competency model’s designing. The principle of validity means that information about knowledge, skills, experience, which lies in the competence model should be complete, accurate and reflect those requirements that can greatly affect the achievement of the required performance of the staff. The principle of optimality means that among a large number of competencies the researcher should select only those that are more likely to affect the outcome of managers and thus focus on the development of which will affect more significant result). The principle of adaptability means that to avoid risks associated with the fact that competency model loses its relevance in the process of its creation, the researcher should provide the foundation for a high level of adaptability of the model (in particular, the methodology of competency model designing should allow making the necessary adjustments caused by actual demands and trends). The author 's technique of a competency model’s designing involves several stages. The first stage - theoretical - by using methods of analysis of scientific literature and functional analysis approach give possibility to receive structured requirements to knowledge, skills, experience of researched category of managers and get an expanded list of competencies required for efficient performance of duties.
The second stage - the empirical - using methods of critical incidents, repertory grids, SERVQUAL method and the method of focal objects we plan to get a set of key characteristics of managers that are necessary for efficient performance of duties; positive behaviors, attitudes, personality traits of heads’ of sales service and customer service departments, which has been demonstrated in conjunction with the client and which affect the level of clients’ satisfaction; selected by the panel, structured and ranked constituents of competence model with the detected weight of each component.
The practical significance of the proposed technique is its possibility to use in various industries, business processes in which provides the functions of sales services and customer service. Perspective is testing of proposed methodology and design with the help of it the competence model of heads of the sale of communication services and customer service departments.
 
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10155/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2012.pdf
Бородієнко, О.В. (2015) Technique of a competency model’s designing as the basis for creating the system of leaders’ professional development Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал, 1 (45). pp. 392-401.