Запис Детальніше

Методологічні підходи до управління розвитком професійно-технічної освіти в умовах ринкової економіки

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10209/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10209
 
Title Методологічні підходи до управління розвитком професійно-технічної освіти в умовах ринкової економіки
Methodological approaches to vocational education development management in market economy conditions
Методологические подходы к управлению развитием профессионально-технического образования в условиях рынковой экономики
 
Creator Свистун, Валентина Іванівна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті визначено розвиток професійнотехнічної освіти як процес використання внутрішніх і зовнішніх, реальних і потенційних можливостей для досягнення якісно нових прогресивних освітніх результатів, нових якостей професійно-технічної освіти, що сприяють виконанню її місії і характеризуються позитивною динамікою. Закцентовано увагу на тому, що методологія управління освітою, яка збагачується в результаті глибшого пізнання управлінських процесів і відносин, також знаходиться в постійному розвитку. Ефективність і якість управління розвитком професійно-технічної освіти визначаються, перш за все, обґрунтованістю методологічних підходів. Соціально-економічні процеси, різноманіття зв’язків і відносин в системі професійно-технічної освіти вимагають не окремого їх вивчення, а як єдиного цілого, із залученням багатьох галузей знань. Ці процеси, зв’язки і відносини підпорядковуються різним законам і не можуть бути з’ясовані за допомогою одного підходу. Тому при дослідженні проблем управління розвитком професійно-технічної освіти дослідники застосовують широкий спектр методологічних підходів. Визначено, охарактеризовано та з’ясовано значущість методологічних підходів до управління розвитком професійно-технічної освіти в умовах ринкової економіки (системний, комплексний, функціональний, структурний, інтеграційний, стратегічний, маркетинговий, інформаційний, кваліметричний, поведінковий, адаптивний, культурологічний і дослідницький), що дає змогу виокремити не вигадані, уявні, а дійсні його проблеми, і тим самим визначити стратегію й основні способи їх вирішення, робить можливим цілісно і в діалектичній єдності проаналізувати всю сукупність найбільш значущих проблем управління розвитком професійно-технічної освіти в умовах ринкової економіки і встановити їх ієрархію, дає змогу в загальному вигляді прогнозувати найбільшу вірогідність отримання об’єктивного знання і відійти від управлінських парадигм, котрі панували раніше. Імовірно, цим переліком не вичерпуються всі можливі методологічні підходи до управління розвитком професійно-технічної освіти. Крім вищезазначених підходів, управління розвитком професійно-технічної освіти можна досліджувати й проектувати з позицій процесного, ситуаційного, діяльнісного, динамічного, інноваційного, кількісного (математичного) підходів, що може бути перспективами подальших розвідок у даному напрямі.
В статье развитие профессионально-технического образования определенно как процесс использования внутренних и внешних, реальных и потенциальных возможностей для достижения качественно новых прогрессивных образовательных результатов, новых качеств профессионально-технического образования, которые способствуют выполнению ее миссии и характеризуются позитивной динамикой. Акцентировано внимание на том, что методология управления образованием, которое обогащается в результате более глубокого познания управленческих процессов и отношений, также находится в постоянном развитии. Эффективность и качество управления развитием профессионально-технического образования определяются, прежде всего, обоснованностью методологических подходов.Социально-экономические процессы, многообразие связей и отношений в системе профессионально-технического образования требует не отдельного их изучения, а как единого целого, с привлечением многих отраслей знаний.Эти процессы, связи и отношения подчиняются разным законам и не могут быть выяснены с помощью одного подхода. Поэтому при исследовании проблем управления развитием профессионально-техническогообразования исследователи применяют широкий спектр методологических подходов. Определены и охарактеризованы методологические подходы к управлению развитием профессионально-технического образования в условиях рыночной экономики (системный, комплексный, функциональный, структурный, интеграционный, стратегический, маркетинговый, информационный, квалиметричний, поведенческий, адаптивный, культурологический и исследовательский), что дает возможность выделить не вымышленные, мнимые, а действительные его проблемы, и тем самым определить стратегию и основные способы их решения, делает возможным целостно и в диалектическом единстве проанализировать всю совокупность наиболее значимых проблем управления развитием профессионально-технического образования в условиях рыночной экономики и установить их иерархию, позволяет в общем виде прогнозировать наибольшую достоверность получения объективного знания и отойти от управленческих парадигм, которые господствовали раньше. Вероятно, этим перечнем не исчерпываются все возможные методологические подходы к управлению развитием профессионально-технического образования. Кроме вышеупомянутых подходов, управление развитием профессионально-технического образования можно исследовать и проектировать c позиций процеcсного, ситуационного, деятельностного, динамического инновационного, количественного (математического) подходов, что может быть перспективами последующих разведок в данном направлении
The article defines vocational education development as a process of use of internal and external, real and potential opportunities to achieve qualitatively new progressive educational outcomes, new qualities of vocational training, which contribute to the fulfillment of its mission and are characterized by positive dynamics. Attention is drawn to the fact that education management methodology that is enriched as a result of in-depth learning of management processes and relationships is in constant development. The efficiency and quality of VET vocational education development management are determined first of all by validity of methodological approaches. Socio-economic processes and a variety of connections and relationships in the system of not just their single but a whole study involving many fields of knowledge. These processes, connections and relationships are subject to different laws and cannot be ascertained with help of only one approach. Therefore, while studying the problems of VET development management researchers use a wide range of methodological approaches. The author identifies, describes and clarifies the importance of methodological approaches to the vocational education development management in market economy conditions (systemic, comprehensive, functional, structural, integrative, strategic, marketing, information, qualimetric, behavioral, adaptive, cultural and research ones), which give an opportunity to highlight not fictional or imaginary but the real problems thus establishing a strategy and principle methods for their solution, enables a holistic and dialectical unity analysis concerning the totality of the most significant problems of VET development management in market economy conditions and establishing of their hierarchy. They also allow predicting the validity of the objective knowledge and moving away from management paradigms that prevailed earlier.
 
Publisher Інститут ПТО НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10209/1/%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_Svystun.pdf
Свистун, Валентина Іванівна (2015) Methodological approaches to vocational education development management in market economy conditions Науковий вісник Інституту ПТО НАПН України. Професійна педагогіка (9). pp. 35-41. ISSN 2223-5752