Запис Детальніше

Метафоричні моделі особистої власності у підлітків та юнацтва

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10336/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10336
 
Title Метафоричні моделі особистої власності у підлітків та юнацтва
Мetaphorical models of personal property in economic consciousness of teenagers and young adults
Метафорические модели личной собственности у подростков и юношества
 
Creator Дембицька, Н.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314 Demography. Population studies
314/316 Society
316 Соціологія
33 Economics. Economic science
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Стаття присвячена актуальній проблемі концептуалізації реальності відносин особистої власності учнями середнього та старшого шкільного віку. В статті здійснений порівняльний аналіз метафоричного змісту економічних казок підлітків та старшокласників. Порівнюються особливості розуміння і оцінки підлітками і старшокласниками основ реальності відносин особистої власності. Показані особливості осмислення підлітками і юнацтвом ролі власника в особистій економіці.
Article concerns very actual problem of the conceptualization of reality of teenagers’ and senior pupils’ personal property relations. The article analyzes metaphorical content of teenagers’ and senior pupils’ economic stories. It is shown that teenagers and senior pupils use pervious economic experience. Senior pupils are more tend to predict economic events and are based on intuition, creativity and own initiative. This article shows the teenagers’ understanding themselves as active owners, who is associated wit control and changes. Teenagers demonstrate an attempts to move beyond the perceived direct and foreseeable world of the personal economy; show an attempts to feel property in level of emotions, focusing on its cultivation and accessories.
They demonstrate the willingness to defend their interests and benefits, to win the competition. Teenagers are characterized by understanding of the personal property as a mobile processes of growth, development, change, metamorphosis. They are inherent in the motivation to improve their material well-being and desire of material well-being; tendency to unselfish assistance to the needy.
Peculiarities of senior pupils’ awareness of reality of the personal property are it’s a dynamic phenomenon through categories of fluidity and consistency. Senior pupils are understanding it as a process that requires planning, prediction, control and personal management skills. They are understanding the experience of personal property relations as necessary today. They are able to testing their own intuition, creativity and initiative as a personal psychological resources in the management of personal property. Also senior pupils demonstrate the awareness of need for a material self-reliance. They are categorized themselves as actors of multiplying of economic benefits.
Статья посвящена актуальной проблеме концептуализации реальности отношений личной собственности учениками среднего и старшего школьного возраста. В статье осуществлен сравнительный анализ метафорического содержания экономических сказок подростков и старшеклассников. Сравниваются особенности понимания и оценки подростками и старшеклассниками реальности отношений личной собственности. Показаны особенности осмысления подростками и юношеством роли владельца в личной экономике.
 
Publisher "Фенікс"
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10336/1/Statta-Dembytska-15.pdf
Дембицька, Н.М. (2015) Мetaphorical models of personal property in economic consciousness of teenagers and young adults Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 11. pp. 61-70. ISSN 2072-4772