Запис Детальніше

Самотворення у розвитку особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10371/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10371
 
Title Самотворення у розвитку особистості
Self-creation in Personal Development
Самосоздание в развитии личности
 
Creator Сердюк, Л.З.
Яблонська, Тетяна Миколаївна
Пенькова, О.І.
Володарська, Наталія Дмитрівна
Пилипенко, Любов Іванівна
Антоненко, Вячеслав Володимирович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description У науково-методичному посібнику, підготовленому колективом лабораторії психології особистості імені П.Р. Чамати Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, висвітлюються теоретико-методологічні проблеми процесу самотворення особистості – концептуальні засади дослідження та методичні засоби активізації.
Авторами посібника розкривається психологічна сутність процесу самотворення особистості та самовдосконалення як одного із його основних механізмів; вікові та індивідуально-психологічні особливості; чинники самотворення та самовдосконалення, зокрема світоглядні орієнтації, морально-естетичні та гуманістичні ідеали, роль сімейно-родинних ціннісних орієнтацій та міжособистісних взаємин.
Зміст посібника має теоретичне і практичне спрямування. В ньому викладені, встановлені авторами психолого-педагогічні умови та, апробовані авторами посібника, засоби активації і розвитку потреб в самотворенні, самовдосконаленні особистості в освітньому середовищі, а також в умовах взаємодії сім’ї та школи.
Посібник адресований педагогічним працівникам освітніх установ, викладачам вищих навчальних закладів, психологам, науковцям, всім, хто цікавиться проблемами психології саморозвитку та самореалізації особистості.
Theoretical and methodological problems of the process of an individual self-realization - conceptual and methodological framework for researches and methodic tools of activation - have been covered in the scientific and methodological manual prepared by the group of scientists of the Laboratory of Psychology of Personality named after P.R. Chamata of the Institute of Psychology named after G.S. Kostyuk of the NAPS of Ukraine.
The authors of the manual have outlined the psychological essence of the process of an individual self-realization and self-actualization as one of its essential mechanisms; age-related and individual psychological characteristics; factors of self-realization and self-actualization, in particular, worldview orientations, moral-aesthetic and humanistic ideals, the role of family-related values and interpersonal relationships.
The manual’s content has theoretical and practical orientation. It presents psycho-pedagogical conditions determined and proven by the authors and means of activation and development of needs in self-realization and self-actualization of an individual in the educational environment, as well as in the context of interaction of family and school.
The manual has been addressed to teachers of educational institutions, academicians, psychologists, researchers, including those who are interested in problems of psychology of an individual self-realization and self-actualization.
В научно-методическом пособии, подготовленном коллективом лаборатории психологии личности имени П.Р. Чаматы Института психологии имени Г.С. Костюка НАПН Украины, освещаются теоретико-методологические проблемы процесса самосоздания личности - концептуальные принципы исследования и методические средства активизации.
Авторами пособия раскрывается психологическая сущность процесса самосоздания личности и самосовершенствования как одного из его основных механизмов; возрастные и индивидуально-психологические особенности; факторы самосоздания и самосовершенствования, в частности мировоззренческие ориентации, морально-эстетические и гуманистические идеалы, роль семейных ценностных ориентаций и межличностных взаимоотношений.
Содержание пособия имеет теоретическую и практическую направленность. В нем изложены, установленные и апробированные авторами пособия, психолого-педагогические условия, средства активации и развития потребностей в самосоздании, самосовершенствовании личности в образовательной среде, а также в условиях взаимодействия семи и школы.
Пособие адресовано педагогическим работникам образовательных учреждений, преподавателям высших учебных заведений, психологам, ученым, всем, кто интересуется проблемами психологии саморазвития и самореализации личности.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2015
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10371/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2015%20%28%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B4%D1%8E%D0%BA%20%D0%9B.%D0%97.%29.pdf
Сердюк, Л.З. and Яблонська, Тетяна Миколаївна and Пенькова, О.І. and Володарська, Наталія Дмитрівна and Пилипенко, Любов Іванівна and Антоненко, Вячеслав Володимирович (2015) Self-creation in Personal Development Педагогічна думка, м.Київ, Україна. ISBN 978-966-644-409-0