Запис Детальніше

Iнформаційно-аналітична діяльність педагогічних працівників ПТНЗ: зміст і етапи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10427/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10427
 
Title Iнформаційно-аналітична діяльність педагогічних працівників ПТНЗ: зміст і етапи
Информационно-педагогическая деятельность педагогических работников ПТУЗ: содержание и этапы
Informational and Analytical Activity of the Pedagogical Workers in the System of the Professional Technical Education: the content and stages
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті дано обгрунтування поняття «інформаційно-аналітична діяльність педагогічних працівників», з’ясовано зміст та особливості цієї діяльності. Інформаційно-аналітична діяльність – це вид професійно-педагогічної діяльності педагогічних працівників, який спрямований на оптимізацію прийняття управлінських і педагогічних рішень шляхом якісно-змістовного опрацювання інформації і розроблення різноманітних варіантів впливу на об’єкт управління за її допомогою. Вона насамперед полягає в узагальненні одержаної інформації та її оцінюванні, аналітичній обробці первинних інформаційних матеріалів і поданні кінцевої інформаційної продукції відповідним інстанціям-споживачам, насамперед учням – майбутнім кваліфікованим робітникам. Охарактеризовано універсальні етапи інформаційно-аналітичної діяльності педагогічних працівників у системі професійно-технічної освіти.
В статье дано обоснование понятия «информационно-аналитическая деятельность педагогических работников», определено содержание и особенности этой деятельности. Информационно-аналитическая деятельность – это вид профессионально-педагогической деятельности педагогических работников, который направлен на оптимизацию принятия управленческих и педагогических решений путём качественно-содержательной обработки информации, нахождения разнообразных вариантов воздействия на объект управления с её помощью. Она прежде всего заключается в обобщении полученной информации и её оценивании, аналитической обработке первичных информационных материалов и подаче конечной информационной продукции соответствующим инстанциям-потребителям, прежде всего ученикам – будущим квалифицированным рабочим. Охарактеризовано универсальные этапы информационно-аналитической деятельности педагогических работников.
The article explains the concept “Informational and Analytical Activity of the Pedagogical Workers”. It clarifies the contents and peculiarities of this activity, defines the factors making informational and analytical function of the professional pedagogical activity of the professional technical educational establishments topical. Informational and analytical activity is the component of the pedagogical workers’ professional pedagogical activity aimed at perfection of the management and pedagogy decision making process through the evaluation of the quality and contents of information and development of different options of influence at the management object by its means. It includes, primarily, generalization of the information obtained, its evaluation, analytical processing of the raw informational materials, and handing in the final products to the consumers – first of all, to the students, the would-be qualified workers. The article characterizes universal stages of the informational and analytical activity of the pedagogical workers in the system of the professional technical education.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10427/1/%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%8F_%E2%84%966.pdf
Ягупов, Василь Васильович (2015) Informational and Analytical Activity of the Pedagogical Workers in the System of the Professional Technical Education: the content and stages Модернізація професійної освіти і навчання (6). pp. 102-116.