Запис Детальніше

Інформаційно-аналітичне забезпечення управління професійно-технічними навчальними закладами

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10434/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10434
 
Title Інформаційно-аналітичне забезпечення управління професійно-технічними навчальними закладами
Информационно-аналитическое обеспечение управления профессионально-техническими учебными заведениями
Information analysis support for vocational schools management
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті акцентується увага на проблемі інформаційно-аналітичного забезпечення управління професійно-технічними навчальними закладами (ПТНЗ) і необхідності якнайшвидшого її розв’язання в інформаційному суспільстві. Дано обґрунтування поняттю «інформаційно-аналітичне забезпечення управління ПТНЗ» як сукупності організаційних, інформаційних, методичних та інтелектуальних видів діяльності щодо збору, аналізу, систематизації, збереженню, використанню та розповсюдженню відомостей про різні аспекти функціонування ПТНЗ як освітньої системи та як суб’єкта освітньої діяльності.
Визначено основні цілі та завдання інформаційно-аналітичного забезпечення управління ПТНЗ. Інформаційно-аналітичні завдання у ПТНЗ структуровано на п’ять класів, а працівників галузі інформаційно-аналітичної діяльності умовно поділено на три групи, серед яких провідними є керівники ПТНЗ. Цілі досягаються шляхом вирішення системи інформаційно-аналітичних завдань, які за ступенем інтелектуальності і складності в ПТНЗ структуруються на п’ять класів: перший – найпростіші завдання, які складаються з повністю формалізованих процедур і виконання яких, окрім витрат часу, не становить ніякої складності для виконавців; другий – складніші завдання, які стосуються ухвалення управлінських рішень в умовах ризику; третій – слабко структуровані завдання, які містять невідомі або невимірювані компоненти (кількісно неоцінювані); четвертий – завдання прийняття рішень в умовах протидії або конфлікту (наприклад, необхідно враховувати наявність активно діючих конкурентів на ринку освітніх услуг в регіоні); п’ятий клас – найскладніші завдання по прийняттю рішень, які характеризуються відсутністю можливості формалізації через високий ступінь невизначеності. Виділено основні рівні організації інформаційно-аналітичної діяльності у сфері управління: ПТНЗ як юридична особа; в межах структурних ланок ПТНЗ; індивідуальний. Підкреслено провідну роль керівника як головного суб’єкта інформаційно-аналітичної діяльності, який в ПТНЗ її організовує, направляє, корегує, оцінює та використовує результати у своїй управлінській діяльності.
Сформульовані сприятливі організаційно-педагогічні та техніко-технологічні умови для реалізації суб’єктами інформаційно-аналітичної діяльності своєї інформаційно-аналітичної функції у процесі реалізації посадових компетенцій як керівників, педагогічних працівників тощо.
В статье акцентируется внимание на проблеме информационно-аналитического обеспечения управления профессионально-техническими учебными заведениями и на необходимости как можно быстрого её разрешения в информационном обществе. Дано обоснование понятия «информационно-аналитическое обеспечение управления профессионально-техническими учебными заведениями (ПТУЗ)» как совокупности организационных, методических, информационных и интеллектуальных видов деятельности по сбору, анализу, систематизации, сбережению, использованию и распространению информации о разных аспектах функционирования ПТУЗ как образовательной системы и как субъекта образовательной деятельности.
Определено основные цели и задания информационно-аналитического обеспечения управления ПТУЗ. Информационно-аналитические задания в ПТУЗ классифицировано на пять классов, а работников в сфере информационно-аналитической деятельности условно поделено на три группы, среди которых ведущими есть руководители ПТУЗ. Цели достигаются путём решения информационно-аналитических заданий, которые за уровнем интеллектуальности и сложности в ПТУЗ структурируются на пять классов: первый – самые простые задания, которые складываются с полностью форматизированных процедур выполнения, которые, кроме затрат времени, не представляют никакой сложности для исполнителей, второй – сложнее задачи, которые касаются принятия управленческих решений в условиях риска; третий – слабо структурированные задания, которые содержать неизвестные или неизмеряемые компоненты (количественно неоцениваемые); четвёртый – задания принятия решений в условиях противодействия или конфликта (например, необходимо учитывать наличие активно действующих конкурентов на рынке образовательных услуг в регионе); пятый – самые сложные задания, которые характеризуются отсутствием возможности формализации в силу высокой степени неопределённости.
Выделено основные уровни организации информационно-аналитической деятельности в сфере управления ПТУЗ: ПТУЗ как юридическое лицо; в пределах структурных подразделений ПТУЗ; индивидуальный. Подчёркнуто ведущую роль директора ПТУЗ как главного субъекта информационно-аналитической деятельности, который в ПТУЗе её организует, коррелирует, оценивает и использует её результаты в своей управленческой деятельности.
Сформулированы сопутствующие организационно-педагогические и технико-технологические условия для реализации субъектами информационно-аналитической деятельности своей информационно-аналитической функции в процессе реализации должностных компетенций как руководителя, педагогического работника и др.
The article focuses on the problem of information analysis support for vocational schools management and the necessity of its prompt solution in information-oriented society. The author defines a notion “information analysis support for vocational schools management” as a combination of organizational, methodological, informational, and intellectual types of activity concerning collection, analysis, generalization, storing, use, and extension of information about different aspects of vocational schools functioning as an education system and an actor of education activity.
Major aims and objectives of information analysis support for vocational schools management are established. At vocational schools, information analysis objectives are divided into five types, and the workers in the field of information analysis activity are divided into three groups among which vocational schools directors hold the leading place. The objectives are achieved through performing the system of informational and analytical tasks in vocational schools based on the intellectuality and complexity level and divided into five classes. The first class includes the simplest tasks containing fully formalized procedures which are easy for the executors to perform and require only time. The second class includes more complex tasks concerning making managerial decisions in the conditions of risk. The third class encompasses badly structuralized unknown and immeasurable tasks (quantitatively unranked). The fourth one contains decision making tasks in the conditions of conflict (e.g., the active rivals on the regional market of educational services should be considered). The fifth group deals with the most complex decision making tasks characterized with the lack of opportunity for the formalization due to the high level of uncertainty.
The article proposes main levels of information analysis activity organization in the field of management: vocational school as a legal entity; inside the vocational school structure, and individual. It highlights the leading role of a director as the main actor of information analysis activity in a vocational school who organizes, directs, corrects, evaluates and uses its results in the own managerial activity.
The article formulates contributory organizational and pedagogical, technical and technological conditions for implementation by the actors of information analysis activity of their information analysis function in the process of realization of positional competencies as directors, pedagogical staff etc.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10434/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA.%D0%B2%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%E2%84%969_13.09.pdf
Ягупов, Василь Васильович (2015) Information analysis support for vocational schools management Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України (9). pp. 78-85.