Запис Детальніше

Професійний розвиток фахівця

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10449/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10449
 
Title Професійний розвиток фахівця
Personality professional development
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Охарактеризовано основні методологічні підходи до обґрунтування професійного розвитку особистості фахівця, пріоритет надано суб’єктно-діяльнісному підходу, який водночас враховує вимоги багатьох інших підходів (особистісного, діяльнісного, системного, суб’єктного, компетентнісного) і методологічних принципів (єдності свідомості та поведінки, особистості та діяльності, суб’єкта та діяльності тощо). Водночас особистість (як соціальний суб’єкт) і фахівець (як професійний суб’єкт) знаходяться в творчій єдності, мають безпосередній вплив один на іншого та безпосередньо взаємозумовлені між собою. Стисло представлено професійний розвиток особистості фахівця та охарактеризовано його основні чинники – біологічний, соціальний, виховний і діяльнісний.
The article characterizes the main methodological approaches to the substantiation of the specialist’s personality professional development. The priority is given to the subject-activity approach, which simultaneously considers demands of many other approaches (personality-oriented, activity-oriented, systematic, subject) and methodological principles (unity of consciousness and behavior, personality and activity etc). At the same time, personality as (as social being) and specialist (as professional being) are in the creational unity, have direct impact on each other and directly interact with each other as well as are interrelated with each other. The article also briefly presents specialist’s personality professional development and characterizes its main factors – biological, social, educational, and activity related
 
Publisher НаУКМА
 
Date 2015-04
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10449/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9C%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%BA%D0%B0.pdf
Ягупов, Василь Васильович (2015) Personality professional development In: Освітній процес і трансформація сучасного українського суспільства: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф., 17 квітня 2015 р НаУКМА, м.Київ, Україна, pp. 3-6.