Запис Детальніше

Розвиток інформаційно-аналітичної компетентності педагогів професійного навчання професійно-технічних навчальних закладів засобами інформаційно- комунікаційних технологій

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10458/
http://media.wix.com/ugd/c6c37c_00efdb0eee8a412e856e3ac8cd352fed.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10458
 
Title Розвиток інформаційно-аналітичної компетентності педагогів професійного навчання професійно-технічних навчальних закладів засобами інформаційно- комунікаційних технологій
Развитие информационно-аналитической компетентности педагогов профессионального обучения птуз средствами информационно-коммуникационных технологий
Development of information and analytical competence teachers of vocational training vet information and communication technologies
 
Creator Майборода, Людмила Анатоліївна
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті висвітлені теоретичні питання розвитку інформаційно-аналітичної компетентності педагогів професійного навчання професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ)засобами інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ, зокрема, формуванням інформаційно-освітнього середовища (ІОС) ПТНЗ.
Викладено методику формування інформаційно-освітнього
середовища ПТНЗ педагогами професійного навчання. Розглянуто
поняття «інформаційно-освітнє середовище» та його складові
(технологічна, інформаційна, організаційна); поняття «комплекс інформаційно-методичного забезпечення» (КІМЗ), зміст і етапи його формування. Наголошено на значенні мережі Інтернет, її ресурсів у модернізації навчально-виховного процесу ПТНЗ. Зроблено висновок, що застосування ІКТ, зокрема інформаційно-освітнього середовища ПТНЗ, педагогами
професійного навчання, створення ними навчального матеріалу в електронній формі й формування комплексу інформаційно-
методичного забезпечення навчальних дисциплін позитивно
впливає на розвиток їхньої інформаційно-аналітичної
компетентності.
В статье освещены теоретические вопросы развития
информационно-аналитической компетентности педагогов
профессионального обучения профессионально-технических
учебных заведений (ПТУЗ) средствами информационно-
коммуникационных технологий (ИКТ), в том числе формированием
информационно-образовательной среды ПТУЗ. Изложена методика
формирования информационно-образовательной среды ПТУЗ
педагогами профессионального обучения. Рассмотрены понятия
информационно-образовательной среды и ее составляющие(технологическая, информационная, организационная, комплекса информационно-методического обеспечения, содержание и этапы его формирования. Подчеркнуто значение сети Интернет и его ресурсов в модернизации учебно-воспитательного процесса ПТУЗ.
Сделан вывод, что использование информационно-
коммуникационных технологий, в том числе информационно-
образовательной среды ПТУЗ, педагогами профессионального
обучения в профессиональной деятельности, создание ими учебного материала в электронной форме и формирование комплекса информационно-методического обеспечения учебных дисциплин положительно влияет на развитие их информационно-
аналитической компетентности.
The article highlights the theoretical issues of information and analytical competence of teachers of vocational training vocational education (VET) by means of information and communication technologies (ICT), including establishment of the informationeducational environment VET. The method of forming informational and educational environment VET teachers of vocational training. The notion of informational-educational environment and it was (technological, informational, organizational); concept of complex information and methodological support, content and stages of its formation. Emphasized on the importance of the Internet resources in the modernization of its slapdash and educational process VET Concluded that zastovuvannya information and communication technologies, including information and educational environment of vocational schools, vocational training teachers in the profession, the
establishment of a teaching material in electronic form and formation of complex information and methods of academic disciplines, positive impact on the development of information -analitychnoyi competence.
 
Publisher НВП Поліграфсервіс
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10458/1/c6c37c_00efdb0eee8a412e856e3ac8cd352fed.pdf
Майборода, Людмила Анатоліївна (2014) Development of information and analytical competence teachers of vocational training vet information and communication technologies Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки та перспективи, 5. pp. 176-187.