Запис Детальніше

Проблематизация мифа как смыслообразующего феномена образовательного дискурса

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10463/
http://mosi.ru/ru/conf/articles/problematizaciya-mifa-kak-smysloobrazuyushchego-fenomena-obrazovatelnogo-diskursa
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10463
 
Title Проблематизация мифа как смыслообразующего феномена образовательного дискурса
Проблематизація міфу як змістостворюючого феномена освітнього дискурсу
Problematizing mythological consciousness applied to psychology teaching in a high school: working out of a lecture’s fragment
 
Creator Гуцол, С.Ю.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Статья посвящена исследованию культуротворческих ресурсов мифа в образовательном дискурсе. Охарактеризованы экзистенциональные контуры образования как мифопорождающего контекста культуры. В рамках ремифологизационного подхода проанализированы мифологические основания процессов смыслообразования в образовательном пространстве. Обозначена тенденция структурных трансформаций мифа (его «превращений», опрощений) в образовательном дискурсе. Выделены специфические мифологические черты образования в современной социокультурной ситуации.
Стаття присвячена дослідженню культуротворчих ресурсів міфу в освітньому дискурсі. Схарактеризовано екзистенційні контури освіти як міфотворних контекстів культури. В рамках реміфологізаційного підходу проаналізовані міфологічні підстави процесів смислоутворення в освітньому просторі. Позначена тенденція структурних трансформацій міфу (його «перетворень», спрощення) в освітньому дискурсі. Виділено специфічні міфологічні риси освіти в сучасній соціокультурній ситуації.
The article describes the methodological and methodical The article concerns culture-building resources of myth in educational discourse. Existential contours of education as a myth-building context of culture are described. Mythological foundation of sense-building processes in educational space is analyzed from the point of view of re-mythologizing approach. A trend of myth structural transformations (its "conversions" and simplifications) in educational discourse is highlighted. The author indicated the specific mythological features of education in contemporary sociocultural situation.
 
Publisher АНО ВПО "Межрегиональный открытый социальный институт"
 
Date 2014-12-24
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10463/1/gutsol_S.Yu_Yoshkar-Ola_2014.pdf
Гуцол, С.Ю. (2014) Problematizing mythological consciousness applied to psychology teaching in a high school: working out of a lecture’s fragment V Международная научно-практическая конференция на основе интернет-форума «Психологическое сопровождение образования: теория и практика», 24-26 дек. 2014.