Запис Детальніше

Концептуальні підходи до феномену педагогічної культури

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10467/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10467
 
Title Концептуальні підходи до феномену педагогічної культури
Концептуальные подходы к феномену педагогической культуры
Conceptual approaches to the phenomenon of pedagogical culture
 
Creator Онаць, Олена Миколаївна
 
Subject 35 Public administration. Government.
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті наведено концептуальні підходи до розуміння суті феномена педагогічної культури як складової загальної культури. Розкрито функції педагогічної культури керівника і колективу загальноосвітнього навчального закладу, особливості їх зовнішніх і внутрішніх проявів, фактори впливу на процес їх формування. Окреслено структурні блоки педагогічної культури, що включають соціально значущі норми, організаційні цінності, звичаї, традиції та культурну пам'ять, які необхідно знати і враховувати керівнику загальноосвітнього навчального закладу. Підкреслено, що професійно-педагогічна поведінка керівника представляє форму практичного втілення та рівня сформованості його індивідуальної педагогічної культури.
В статье представлены концептуальные подходы к пониманию сущности феномена педагогической культуры как составляющей общей культуры. Раскрыты функции педагогической культуры руководителя и коллектива общеобразовательного учебного заведения, особенности их внешних и внутренних проявлений, факторы влияния на процесс их формирования. Очерчено структурные блоки педагогической культуры, включающие социально значимые нормы, организационные ценности, обычаи, традиции и культурную память, которые необходимо знать и учитывать руководителю общеобразовательного учебного заведения. Подчеркнуто, что профессионально-педагогическое поведение руководителя представляет форму практического воплощения и уровня сформированности его индивидуальной педагогической культуры.
The paper presents conceptual approaches to understanding the essence of the phenomenon of pedagogical culture as a component of general culture.
The function of pedagogical culture of the manager and the staff of educational institution, peculiarities of their internal and external manifestations and also factors influencing the process of their formation are disclosed in the article. Structural units of pedagogical culture, organizational values, customs, traditions and the cultural memory, which is necessary for the head of educational institution to know and consider including socially important rules are also outlined in the paper. The article emphasizes that the professional behavior of the head is a form of practical implementation and the level of formation of his individual pedagogical culture.
 
Date 2015-01-29
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10467/1/13_%D0%9E%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%8C.pdf
Онаць, Олена Миколаївна (2015) Conceptual approaches to the phenomenon of pedagogical culture In: Modern trends in the development of organizational culture zealgoogle educational institutions in the information society, 10.04.2014, м.Київ, Україна.