Запис Детальніше

Замкнені простори: симптоми недіалогічності дискурсу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10513/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10513
 
Title Замкнені простори: симптоми недіалогічності дискурсу
Замкнутые пространства: симптомы недиалогичности дискурса
Confined spaces: symptoms of non-dialogiuness discourse
 
Creator Кочубейник, Ольга Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Автором статті наголошується актуальність соціально-психологічного забезпечення процедур ефективного конструювання соціального діалогу, який є інструментом досягнення безконфліктного співіснування представників різних спільнот й механізмом врегулювання «проблемної зони» у просторі спільного життя. Автор зазначає, що такий діалог слугуватиме конструктивною відповіддю на загрози, викликані культурним різноманіттям, протидією соціальному розшаруванню, стереотипам, дискримінації. Автор детально аналізує перешкоди, що виникають внаслідок радикалізації дискурсу (його недіалогічності). Недіалогічність дискурсу розглядається як симптомокомплекс, що дає можливість вирізнити окремі симптоми й проаналізувати взаємозв’язки між ними.
Автор статьи обосновывает необходимость социально-психологического обеспечения процедур эффективного конструирования социального диалога, который представляется инструментом достижения бесконфликтного сосуществования представителей разных групп и механизмом урегулирования «проблемной зоны» в пространстве их совместной жизни. Автор детально анализирует препятствия, которые возникают вследствие радикализации дискурса (его недиалогичности). Недиалогичность дискурса рассматривается как симптомокомплекс, что позволяет выделить отдельные симптомы и проанализировать взаимосвязь между ними.
The article proves the need for social and psychological support of various procedures for the effective construc-tion of social dialogue. It is argued it is a tool for achieving a conflict-free coexistence of different groups and mecha-nism for resolving «problem areas» in the space of their life together. The author believes that modern society consists of different discourse community. A discourse community is a group of people who share a set of discourses, under-stood as basic values and assumptions, and ways of communicating about those goals. Each discourse community has its own unwritten rules about what can be said and how it can be said. Most people move within and between different discourse communities every day. The author notes social dialogue is one of constructive responses to the challenges of modernity that arise due to increasing cultural diversity. Further, the author analyzes in detail the obstacles that arise as a result of the radicalization of discourse (its non-dialogueness). The article pointed out that the common denominator of all forms of non-dialogic discourse is the need to protect the «correct» picture of the world. This leads to substantial reconstruction of the main parameters of meaning and sense reproduction that construct this picture. The author also claims that the isolated symptoms should be seen as dif-ferent manifestations of this protection. As a conclusion, the author emphasizes that the main source of difficulties in social dialogue (which is contrary to the idea of cooperation) is agonistic discourse. She argues that social dialogue as communicative practice which carried out among communities of modern society is rather ambiguous. On the one hand, it should enrich the sociality, making different discourses through its various articulations, while helping relieve contradiction «friend or foe» (cooperation). On the other hand, it tends (due to agonality of discourse) to sharp expansion, resulting in absorption other ones.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10513/1/pptp_2015_3-4_14.pdf
Кочубейник, Ольга Миколаївна (2015) Confined spaces: symptoms of non-dialogiuness discourse Педагогічний процес: теорія і практика (3-4). pp. 59-64. ISSN 2412-0154