Запис Детальніше

Дослідження типів організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів: вплив чинників мезо- та мікрорівнів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10534/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10534
 
Title Дослідження типів організаційної культури загальноосвітніх навчальних закладів: вплив чинників мезо- та мікрорівнів
Исследование типов организационной культуры общеобразовательных учебных заведений: факторов мезо- та микроуровней
Investigation into types of organizational culture of secondary educational institutions: effects of meso- and micro-level factors
 
Creator Креденцер, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description В статті представлені результати емпіричного дослідження рівня розвитку типів організаційної культури освітніх організацій (органічна, партиципативна, підприємницька та бюрократична). Показано, що найбільш вираженими типами організаційної культури освітніх організацій є органічний та партиципативний типи, а найменш – підприємницький та бюрократичний типи організаційної культури. Окрім того, проведено аналіз кореляційного зв’язку між типами організаційної культури та чинниками мезорівня (тип освітнього закладу) та мікрорівня (посадово-кваліфікаційними, освітньо-стажевими та соціально-демографічними).
Исследование типов организационной культуры общеобразовательных учебных заведений: факторов мезо- та микроуровней. В статье представлены результаты эмпирического исследования уровня развития типов организационной культуры образовательных организаций (органическая, партиципативная, предпринимательская и бюрократическая). Показано, что наиболее выраженными типами организационной культуры образовательных организаций является органический и партиципативный типы, а наиболее - предпринимательский и бюрократический типы организационной культуры. Кроме того, проведен анализ корреляционной связи между типами организационной культуры и факторами мезоуровня (тип образовательного учереждения) и микроуровня (посадово-квалификационнымими, образовательно-стажными та социально-демографическими).
Investigation into types of organizational culture of secondary educational institutions: effects of meso- and micro-level factors. The article presents the results of an empirical study into the levels of development of organizational culture types (organic, participatory, entrepreneurial, and bureaucratic) of educational institutions. It was shown that the organic and the participatory culture typeswere the most developed organizational cultures of secondary educational institutions, while the entrepreneurial and the bureaucratic types were the least developed.
The author also discusses the results of the analysis of correlations between the types of organizational culture and the educational organizations’ organizational (number of staff working in the organizations, organizations’ length of life, location, and type) and social-demographic (staff’s age, gender, marital status) characteristics.
The investigation found that the developmentlevels of organizational culture types in educational institutions were influenced by a number of staff working in the educational organization and the organization’s location and type. In particular, it was shown that the more the number of staff, the less developed was the organic type of organizational culture; the bureaucratic type of organizational culture was more developed in educational organizations located in cities rather than in villages and small towns; the participatory type of organizational culture was more developed in educational organizationslocated in villages and small towns; the innovative educational organizations had more developed organic and entrepreneurial type of organizational culture, while the traditional educational organizations were characterized by the developed participatory type of organizational culture.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10534/1/%D0%9A%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B5%D1%80_2.pdf
Креденцер, О.В. (2015) Investigation into types of organizational culture of secondary educational institutions: effects of meso- and micro-level factors Організаційна психологія. Економічна психологія, 2. pp. 53-59.