Запис Детальніше

Психологічні особливості опору змінам персоналом вищої школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10538/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10538
 
Title Психологічні особливості опору змінам персоналом вищої школи
Психологические особенности сопротивления изменениям персоналом высшей школы
Psychological features of resistance to change by staff of institutions of higher education
 
Creator Карамушка, Л.М.
Толков, О.С.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті проаналізовано особливості опору змінам персоналом у процесі перетворень у вищій школі. Розглянуто поняття опору змінам у різноманітних наукових джерелах. Проаналізовано окремі види опору змінам в організаціях: за формою прояву, силою впливу, рівнем виникнення і тривалістю існування. Виокремлено причини опору змінам працівників, що пов'язані з новим змістом роботи, зниженням авторитету працівників, стосунками в колективі, страхом втрати роботи, нерозумінням значущості змін для організації, нерозумінням значущості змін особисто для себе. Розкрито взаємозв'язок між рівнем опору змінам персоналом вищої школи та окремими організаційно-професійними й соціально-демографічними чинниками.
В статье проанализированы особенности сопротивления изменениям персоналом в процессе преобразований в высшей школе. Рассмотрено понятие сопротивления изменениям в разнообразных научных источниках. Проанализированы отдельные виды сопротивления изменениям в организациях: за формой проявления, силой влияния, уровнем возникновения и длительностью существования. Выделены причины сопротивления изменениям работников, которые связаны с новым содержанием работы, снижением авторитета работников, отношениями в коллективе, страхом потери работы, непониманием значимости изменений для организации, непониманием значимости изменений лично для себя. Раскрыта взаимосвязь между уровнем сопротивления изменениям персоналом высшей школы и отдельными организационно-профессиональными и социально-демографическими факторами.
The article deals with psychological features of resistance to change by staff of institutions of higher education in the process of transformation of higher education. The authors consider definitions of the concept of resistance to change in found in scientific literature as well asanalyze different types of oppositionto changes in organizations: to form of display, force of influence, the level of origin and duration of existence. The technical, political and culturological reasons of resistance to change in organizations were considered. The authorsselect the reasons of resistance to changes of workers, which are related with the new content of work, decline the authority of workers, relations in the collective, fear to loss of work, ununderstanding of significance of changes for organization, ununderstanding of significance of changes personally for themselves.
As a result the empiricalinvestigation the author has defined presence of measure of resistance to changes in personnel of higher school. In research was revealed that greater part of workers of higher school resistance to changes, doesn't wish to work in new terms.
By the most sufficient causes of realization the resistance by the workers of higher school are that: workers are irritated by new, indefinite activity for which they need to add the new intellectual, emotional and volitional efforts; workers do not understand, what rewards will be brought by new activityfor them personally; workers do not understand meaningfulness of new activity for the prospects of development of organization; workers are afraid that they can not effectively to execute the new tasks and will lose the authority purchased before.
Intercommunication between the level of resistance to changes by the personnel of higher school and separate organizational, professional and socio-demographic causes is exposed.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10538/7/%D0%9A%D0%B0%D1%80_%D0%A2%D0%BE%D0%BB%D0%BA_2.pdf
Карамушка, Л.М. and Толков, О.С. (2015) Psychological features of resistance to change by staff of institutions of higher education Організаційна психологія. Економічна психологія, 2. pp. 35-42.