Запис Детальніше

Моніторингова функція викладачів спеціальних дисциплін

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10552/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10552
 
Title Моніторингова функція викладачів спеціальних дисциплін
Мониторинговая функция преподавателей специальных дисциплин
Monitoring function of the special subject teachers
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
Мізінчук, Валентина
Кришталь, Микола Андрійович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті дано обгрунтування моніторингової функції викладачів спеціальних дисциплін, яка реалізується ними в процесі організації та проведення педагогічного моніторингу навчальних досягнень тих, хто вчиться, в процесі вивчення спеціальних дисциплін. Педагогічний моніторинг представляє собою систему педагогічно доцільних дій щодо збору, опрацювання, аналізу та інтепретації інформації про засвоєння тими, хто вчиться, змісту спеціальної дисциплині, ціннісне ставлення до опанування практичним досвідом майбутньої професійної діяльності, їх мотивацію навчальної діяльності та її характер, яка дозволяє оцінювати як процес, так і результат навчальних досягнень тих, хто вчиться, своєчасно здійснювати прогноз і корекцію дій педагогів і учнів. Показано місце моніторингової функції серед інших функцій педагогів спеціальних дициплін і дано їх характеристику.
В статье дано обоснование мониторинговой функции преподавателей специальных дисциплин, которая реализуется ими в процессе организации и проведения педагогического мониторинга учебных достижений обучающихся в процессе изучения специальных дисциплин. Педагогический мониторинг представляет собой систему педагогически целесообразных действий по сбору, обработке, анализу и интерпретации информации об усвоении обучающимися содержания специальной дисциплины, о ценностном отношении к овладению практическим опытом будущей профессиональной деятельности, о их мотивации учебной деятельности и её характере, которая позволяет оценивать как процесс, так и результат этих учебных достижений обучающихся, своевременно осуществлять прогноз и коррекцию действий педагогов и учеников.
The article substantiates the special subject teachers’ monitoring function they perform during organization and conduct of the pedagogical monitoring of academic achievements of the students learning special subjects. Pedagogical monitoring is the system of rational pedagogical actions on collection, processing, analysis and interpretation of the information about students ’ learning and understanding special subjects, as well as the evaluative attitude towards acquiring practical experience of the future professional activity, their motivation to learning activity and its nature, which allows to assess the process as well as the outcome of these academic achievements, to provide timely forecast and improvement of the teachers and students actions. The article also demonstrates the place of the monitoring function among other special subject teacher’s functions and provides its characteristics.
 
Publisher Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10552/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B3_%D1%82%D1%83%D0%BB%D0%B0.pdf
Ягупов, Василь Васильович and Мізінчук, Валентина and Кришталь, Микола Андрійович (2013) Monitoring function of the special subject teachers Гуманитарные ведомости Тульского государственного педагогического университета им. Л.Н. Толстого, 3. pp. 94-103.