Запис Детальніше

Конструювання релігійного переживання: сакралізована інтерпретація повсякденності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10588/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10588
 
Title Конструювання релігійного переживання: сакралізована інтерпретація повсякденності
Конструирование религиозного переживания: сакрализованная интерпретация повседневности
Construction religious experience: sacralized interpretation of daily life
 
Creator Цукур, О. Г.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
2 Religion. Theology
 
Description У статті відображено результати теоретичного аналізу особливостей конструювання релігійного переживання через сакралізовану інтерпретацію повсякденного життя особистості. Аналізуються підходи до тлумачення сакрального в науково-гуманітарному дискурсі, які покликані пояснити специфічність формування у людини уявлень про надприродне. З одного
боку, під сакральним розуміється все потойбічне і надзвичайне. Також у якості сакрального може виступати певний стійкий процес уніфікованих інституціональних дій, або ж ідеал, до якого потрібно наполегливо прагнути.
Здійснюється аналіз взаємозв’язку сакральності і повсякденності. Де повсякденність визначається як природна умова життєдіяльності людей, сукупність тих функцій, цінностей, норм і заснованих на них відносин і дій
індивіда, яка становить “життєвий світ” людини з моменту її народження і до самої смерті. Саме повсякденність виступає тим простором, у котрому віруюча людина намагається втілити приписи релігійного вчення. Описуються особливості релiгiйних почуттів, а саме: їх iнтенцiальнiсть
(спрямованість на об’єкт), винятковість (відмінність від буденних) та сенсовість. Уточнюється зміст понять «переживання» та «релігійне переживання», останнє тлумачиться як сукупність складних комплексних форм безпосереднього досвіду людини, пов’язаного з її взаємодією з оточуючим середовищем у площині релігійних уявлень та релігійних переживань. Також виокремлюються джерела релігійних переживань серед яких, визнання об’єктивного чи уявного існування надприродного, стосунки віруючого з його соціальним оточенням та індивідуальна значущість самих
переживань.
В статье отражены результаты теоретического анализа особенностей конструирования религиозного переживания через сакрализованную интерпретацию повседневной жизни личности. Анализируются подходы к толкованию сакрального в научно-гуманитарном дискурсе, которые призваны объяснить специфичность формирования у человека представлений о сверхъестественном. С одной стороны, под сакральным
понимается все потустороннее и чрезвычайное. Также в качестве сакрального может выступать определенный устойчивый процесс унифицированных институциональных действий, или идеал, к которому нужно стремиться.
Осуществляется анализ взаимосвязи сакральности и повседневности. Где повседневность определяется как естественное условие жизнедеятельности людей, совокупность тех функций, ценностей, норм и основанных на них отношений и действий индивида, которое составляет "жизненный мир"
человека с момента его рождения и до самой смерти. Именно повседневность выступает тем пространством, в котором верующий человек пытается воплотить предписания религиозного учения. Описываются особенности религиозных чувств, а именно: их интенциональность (направленность на объект), исключительность (отличие от обыденных) и смыслообразование.
Уточняется содержание понятий «переживание» и «религиозное
переживание», последнее толкуется как совокупность сложных комплексных форм непосредственного опыта человека, связанного с его взаимодействием с окружающей средой через религиозные представления и религиозные переживания. Также выделяются источники религиозных переживаний, среди которых признание объективного или мнимого существования
сверхъестественного, отношения верующего с его социальным окружением и индивидуальная значимость самих переживаний.
The article presents the results of a theoretical analysis of the features of constructing religious experience through sacral interpretation of everyday life of the individual. Analyzed approaches to the interpretation of the sacred in the scientific and humanitarian discourse, which are designed to explain the specificity of formation in human representations of the supernatural. On one hand, under the
sacred understood all otherworld and extraordinary. Also, as the sacred can act a certain steady process of unified institutional actions or ideal to aspire to. Carried out analysis of the sacrality relationship and daily life. Where daily life is defined as the natural condition of human activity, the collection of those functions, values,
norms, and based on their attitudes and actions of the individual, which is "lifeworld" of the person from the moment of his birth until his death. Exactly daily life
serves the space in which a believer tries to implement the requirements of the religious teachings. Described the features of religious feelings, namely: their intentionality (object orientation), exclusivity (contrast to the ordinary) and formation of the sense. Clarified the concepts of "experience" and "religious experience", the latter is interpreted as the totality of complex forms of direct
experience of the person associated with his interaction with the environment through religious ideas and religious experiences. Also highlighted the sources of religious experiences, including the recognition of the objective or imaginary existence of the supernatural, the believer's relationship with his social environment and the individual importance of experiences themselves.
 
Publisher Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, МОН України, Інститут соціальної та політичної психології, НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10588/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A6%D1%83%D0%BA%D1%83%D1%80%20%281%29.pdf
Цукур, О. Г. (2015) Construction religious experience: sacralized interpretation of daily life Психологічні перспективи. Міжнародний науковий рецензований періодичний журнал (25). pp. 268-279. ISSN 2227-1376