Запис Детальніше

Психологічні особливості самопроектування студентської молоді на прикладі "міфосюжету" переходу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10597/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10597
 
Title Психологічні особливості самопроектування студентської молоді на прикладі "міфосюжету" переходу
Психологические особенности самопроектирования студенческой молодежи на примере «мифосюжета перехода»
Psychological features of self-designing of students using the example of “"myth-plot of transition”
 
Creator Гуцол, С.Ю.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Данное исследование является попыткой привлечения ресурсов психологической герменевтики, в частности, возможностей нарративного подхода для решения проблемы поиска продуктивных стратегий взаимодействия с клиентами, переживающими лиминальную фазу. Статья посвящена анализу «сюжета перехода» как воплощению личностного проекта студенческой молодежи в мифологическом дискурсе. Представлена авторская трактовка «периодов перехода» жизненного пути человека, артикулируемых как субъективно дифференцируемые «зазоры в длящемся опыте» (В.П. Зинченко), сопряженные с рефлексией смысловой завершенности определенных жизненных фрагментов, требующих преодоления «Себя наличного» и проектирования «Себя иного». Показано, что «сюжеты перехода» как мифологические формы воплощения личностного проекта актуализируются как периоды «пиков напряжения» личностной активности по присвоению новых смыслов, созиданию обновленных идентичностей и играют важную роль в процессе проектирования самоосуществлений личности. Разработана и опробирована методика построения личностного проекта как сюжета возможной истории, базирующаяся на переосмыслении жизненого опыта с целью осознания личностного потенциала развития, моделирования опыта преодоления лиминальности различных «периодов перехода» и фиксации его в художественном «квазибиографическом» тексте. В результате анализа эмпирических данных, полученных в ходе применения предложенной методики, подтверждена ее эффективность в контексте обучения нарративным практикам самопроектирования в юношеском возрасте, что, в свою очередь, способствует формированию жизнетворческих ресурсов на этапе взрослости.
Дане дослідження є спробою залучення ресурсів психологічної герменевтики, зокрема, можливостей наративного підходу для розв'язання проблеми пошуку продуктивних стратегій взаємодії із клієнтами, що переживають лімінальную фазу. Статтю присвячено аналізу «сюжету переходу» як втіленню особистісного проекту студентської молоді в міфологічному дискурсі. Представлено авторське розуміння «періодів переходу» життєвого шляху людину, що артикулюються як суб'єктивно диференційовані «зазори у триваючому досвіді» (В.П. Зінченко), які сполучено з рефлексією значеннєвої завершеності певних життєвих фрагментів, вимагаючих подолання «Себе наявного» і проектування «Себе іншого». Показано, що «сюжети переходу» як міфологічні форми втілення особистісного проекту актуалізуються як періоди «піків напруги» особистісної активності по присвоєнню нових смислів, творенню оновлених ідентичностей і відіграють важливу роль у процесі проектування самоздійснень особистості. Розроблено й опробовано методику побудови особистісного проекту як сюжету можливої історії, що базується на переосмисленні життєвого досвіду з метою усвідомлення особистісного потенціалу розвитку, моделювання досвіду подолання лімінальності різних «періодів переходу» і фіксації його в художньому «квазібіографічному» тексті. У результаті аналізу емпіричних даних, отриманих у ході застосування запропонованої методики, підтверджено її ефективність у контексті навчання наративним практикам самопроектування в юнацькому віці, що, у свою чергу, сприятиме формуванню життєтворчих ресурсів на етапі дорослості.
This study is an attempt to involve psychological hermeneutics resources, in particular the capacity of the narrative approach to solve the problem of a search for efficient strategies to interact with the customers, which experience the liminal phase. The article analyzes the "plot of transition" as implementation of the personal project of students in the mythological discourse. The author presents her interpretation of the "periods of transition" of a human’s life path, articulated as subjectively differentiated "gaps in the lasting experience" (V.P. Zinchenko) and associated with reflection of semantic completion of certain life’s fragments, which require overcoming of "Oneself as a present one" and designing of "Oneself as another one". It is shown that "plots of transition" as mythological forms of implementation of the personal design are updated as periods of "surges" of personal activity to assign new meanings, to create renewed identities. "Plots of transition" play an important role in the process of designing of an individual’s self-realizations. The author elaborated and tested the technique of construction of the personal design as a possible story’s plot. This technique is based on reinterpretation of one’s life experience with the purpose to realize a personal’s development potential, to model the experience, which overcomes the liminality of various "transition periods", and to fix this experience in a fictional "semi-biographical" text. As a result of analysis of empirical data obtained from the application of the proposed technique, the latter has been confirmed as efficient in the context of studying of self-designing narrative practices in the age of adolescence, which in turn promotes the formation of life-creative resources in the adulthood’s phase.
 
Publisher ВПК «Політехніка»
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10597/1/kpi23.pdf
Гуцол, С.Ю. (2014) Psychological features of self-designing of students using the example of “"myth-plot of transition” Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць, 2 (41). pp. 39-46.