Запис Детальніше

Вплив механізмів психологічного самозахисту на особистісні утворення та поведінкові моделі підлітків

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10680/
http://problemps.at.ua/arhiv/2015/problemi_suchasnoji_psikhologiji-vip.-27.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10680
 
Title Вплив механізмів психологічного самозахисту на особистісні утворення та поведінкові моделі підлітків
Influence of psychological self-defense mechanisms on personal formation and behavior model of teens
Влияние механизмов психологической самозащиты на личностные образования и поведенческие модели подростков
 
Creator Кирпенко, Т.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Проаналізовано наукові джерела, присвячені проблемі захисної поведінки підлітків та особистісній безпеці загалом. Визначено, що психологічний самозахист складається із системи захисних дій особистості, який включає ситуаційні захисні автоматизми, копінг-стратегії, компенсації, які виступають поведінковим проявом адаптації.
Констатовано, що в підлітковому віці труднощі адаптації можуть спричинюватися різними видами акцентуацій, підвищеною емоційністю через спонтанність соматичних, фізіологічних, конституційних змін. Встановлено, що одним із діагностичних критеріїв порушення соціальної адаптації виступають міжособистісні стосунки. Визначено, що на добір способів опанування підлітками впливають індивідуально-психологічні особливості: акцентуації, рівень тривожності, тип мислення, особливості локусу контролю, спрямованість особистості.
Зроблено висновок про те, що для формування адаптивного психологічного самозахисту підлітків необхідно розвивати наступні здібності: гнучкість, толерантність до змін в навколишньому середовищі, творчу активність, адекватно сприймати індивідуальні особливості, здатність до саморегуляції діяльності та емоційних станів, конструктивно вирішувати зовнішні й внутрішні конфлікти.
Встановлено необхідність формування у підлітків психологічних якостей, які забезпечуватимуть особистісну стійкість відносно дії стресогенних чинників (позитивне самоставлення і самооцінка, впевненість у своїх силах, оптимістична життєва позиція, позитивне мислення, тощо); активізацію внутрішніх резервів особистісного розвитку; розвиток адаптивних здібностей та формування життєтворчих здібностей, які передбачають здатність орієнтуватись у різноманітних життєвих ситуаціях і досягати особистісних та навчально-професійних цілей.
The article examines the current problem of of self-regulation of behavior in the transition to adulthood. Personalized scientific resources devoted to the problem of protective behavior of adolescents and personal security as a whole. Definitely that psychological self-defense consists of a system of protective actions of the personality, which includes situational protective automatisms, coping - strategies, compensations, which serve the behavioral manifestation of adaptation.
Is reported that process of communication during adolescence is the leading activity, and the crisis that age is associated with communication contradictions. Ascertained that adolescents there is little constructive behavior strategies and the frequent use of non adaptive defense mechanisms.
It was stated that in adolescence there are difficulties of adaptation caused by different types of accentuation, heightened emotionality because of spontaneity somatic, physiological, constitutional changes. Determined that interpersonal relationships is one of the diagnostic criteria for violations of social adaptation.
Found that the choice of ways to overcome teenagers are influenced by individual psychological characteristics: accentuation, the level of anxiety, features the locus of control, orientation of the personality. It was concluded that for the formation of adaptive psychological self-defense adolescents need to develop the following abilities: flexibility, tolerance to changes in the environment, creativity, adequate perception of the individual characteristics, self-regulation of emotional states, constructiveness in resolving internal and external conflicts.
Was installed in adolescents necessity to form of such psychological qualities: stress tolerance, positive self, self-esteem, self confidence, the positive thinking, development of adaptive abilities. Must also be create a need for self-knowledge, the importance of personal activities, the ability to predict the future.
Проанализированы научные источники, посвященные проблеме защитного поведения подростков и личностной безопасности в целом. Определено, что психологическая самозащита состоит из системы защитных действий личности, которая включает ситуационные защитные автоматизмы, копинг-стратегии, компенсации, которые выступают поведенческим проявлением адаптации.
Констатировано, что в подростковом возрасте трудности адаптации могут быть вызваны различными видами акцентуаций, повышенной эмоциональностью из-за спонтанности соматических, физиологических, конституционных изменений. Установлено, что одним из диагностических критериев нарушения социальной адаптации выступают межличностные отношения. Определено, что на выбор способов совладания подростками влияют индивидуально-психологические особенности: акцентуации, уровень тревожности, особенности локуса контроля, направленность личности.
Сделан вывод о том, что для формирования адаптивной психологической самозащиты подростков необходимо развивать следующие способности: гибкость, толерантность к изменениям в окружающей среде, творческую активность, способность адекватно воспринимать индивидуальные особенности, саморегуляция деятельности и эмоциональных состояний, способности конструктивно решать внешние и внутренние конфликты.
Установлена необходимость формирования у подростков психологических качеств, обеспечивающих личностную устойчивость относительно воздействия стрессогенных факторов (положительное самоотношение и самооценка, уверенность в своих силах, оптимистичная жизненная позиция, позитивное мышление и т. д.); активизацию внутренних резервов личностного развития; развитие адаптивных способностей и формирования жизнетворческих способностей, которые предполагают способность ориентироваться в различных жизненных ситуациях и достигать личных и учебно-профессиональных целей.
 
Publisher Аксіома
 
Date 2015-12
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10680/1/problemi_suchasnoji_psikhologiji-vip.-27kyrpenko.pdf
Кирпенко, Т.М. (2015) Influence of psychological self-defense mechanisms on personal formation and behavior model of teens Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. - Випуск 27. pp. 198-210. ISSN 2227-6246