Запис Детальніше

Підручник з іноземної мови як один із ключових засобів забезпечення ефективності іншомовної освіти у школі: досвід країн Європейського Союзу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10697/
 
Title Підручник з іноземної мови як один із ключових засобів забезпечення ефективності іншомовної освіти у школі: досвід країн Європейського Союзу
Учебник по иностранному языку как одно из ключевых средств обеспечения эффективности иноязычного образования в школе: опыт стран Европейского Союза
A Textbook of Foreign Languages as One of the Key Means of the Provision of the Foreign Languages Education Effectiveness at School: The Experience of the European Union States
 
Creator Гриненко, Діна Віталіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті досліджуються особливості створення підручників з іноземної мови, призначених для середніх загальноосвітніх закладів країн Європейського Союзу, проводиться аналіз впливу основних нормативних документів на сучасний розвиток європейського підручникотворення, зокрема, визначаються критерії оцінки якості підручника, у тому числі вимоги до лексичного наповнення навчальної книги, презентації матеріалу та наведення інструкцій. Крім того, презентуються найпоширеніші підходи до конструювання підручників з іноземної мови, виокремлюються функції, які вони повинні виконувати, а також наводяться приклади вправ, націлені на засвоєння учнями відповідного граматичного матеріалу. Насамкінець, у статті виокремлюються переваги та недоліки друкованих та електронних підручників та можливі шляхи їх ефективного застосування на занятті.
В статье исследуются особенности создания учебников по иностранному языку, предназначенных для учеников средних общеобразовательных заведений стран Европейского Союза, проводится анализ влияния основных нормативных документов на современное развитие создания европейского учебника, в частности, определяются критерии оценки качества учебника, а именно требования к лексическому наполнению учебной книги, презентации материала и инструкций. Кроме этого, презентуются самые распространенные подходы к конструированию учебников по иностранному языку, выделяются функции, которые они должны выполнять, а также приводятся примеры упражнений, целью которых является усвоение учениками соответствующего грамматического материала. В статье выделяются преимущества и недостатки печатных и электронных учебников и возможные пути их эффективного использования на занятии.
In the article, the peculiarities of the creation of foreign languages textbooks for the pupils of the comprehensive secondary institutions in the European Union are studied; the analysis of the influence of the principal legislative documents on the modern development of a textbook is conducted; in particularly, the criteria for the quality assessment of a textbook of the subject under consideration are defined. First of all, they include the requirements for the lexical content of a textbook, material and instructions representation for a pupil. Besides, the most wide-spread approaches to the designing of the textbooks are represented; the functions which must be performed by a foreign languages textbook of high quality are determined, and the examples of the exercises which are aimed at the pupils’ comprehension of grammatical material are provided. Finally, in the article, the advantages and the disadvantages of the printed and the electronic textbooks as well as the possible ways for their effective usage at the lesson were defined.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10697/1/20.pdf
- Гриненко, Діна Віталіївна (2015) A Textbook of Foreign Languages as One of the Key Means of the Provision of the Foreign Languages Education Effectiveness at School: The Experience of the European Union States Problems of a Modern Textbook (15). pp. 159-166. ISSN 2411-1309