Запис Детальніше

Самопроектування і розвиток особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10790/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10790
 
Title Самопроектування і розвиток особистості
Самопроектирование и развитие личности
Self-designing and personal development
 
Creator Чепелєва, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Запропоновано тлумачення самопроектування як процесу вибудовування власної ідентичності, що базується на інтерпретації та осмисленні особистого і соціокультурного досвіду, засвоєнні культурно заданих схем самоорганізації. Самопроектування здійснюється за допомогою дискурсивних практик, які передбачають створення власних дискурсивних проектів, що виступають як вагомий чинник особистісного зростання. Показано, що основою самопроектування є спрямованість особистості на власний розвиток.
Особистісний проект представлено як осмислену версію людського буття, що великою мірою базується на процесі засвоєння соціокультурних дискурсів, які задають сценарії поведінки, а також основні вектори розвитку особистості. Самопроектування спрямовано на створення особистістю ідеальних моделей себе. Основними дискурсивними моделями особистісних проектів є наратив як створення задуму себе, ідеальної власної історії та тезаурус як створення ідеальної особистісно неповторної картини світу.
Показано роль завдань, які ставить перед собою особистість, насамперед, завдань на смисл у створенні особистісних проектів. Ці завдання спочатку спираються за соціокультурні зразки, але у процесі розвитку особистість перевизначає та довизначає їх, реконструюючи таким чином власний особистісний проект.
Визначено основні види особистісних проектів – соціально орієнтований, що базується на прийнятих у соціумі зразках та стандартах; особистісно орієнтований, який спирається на процеси самоінтерпретаії та саморозуміння та задає вектор розвитку та особистісних трансформацій; альтернативний, що передбачає створення задуму себе бажаного.
Предложено толкование самопроектирования как процесса выстраивания собственной идентичности, базирующемся на интерпретации и осмыслении личного и социокультурного опыта, усвоении культурно заданных схем самоорганизации. Самопроектирование осуществляется с помощью дискурсивных практик, предполагающих создание собственных дискурсивных проектов, выступающих важнейшим фактором личностного развития.
Личностный проект представлен как осмысленная версия человеческого бытия, в большой мере базирующаяся на процессе усвоения социокультурных дискурсов, задающих сценарии поведения и основные векторы развития личности. Самопроектирование направлено на создание личностью идеальных моделей себя. Основными дискурсивными моделями личностных проектов являются нарратив как создание замысла себя, идеальной собственной истории и тезаурус как создание идеальной личностно неповторимой картины мира.
Показана роль задач, которые ставит перед собой личность, прежде всего, задач на смысл в создании личностных проектов. Эти задачи поначалу опираются на социокультурные образцы, но в процессе развития личность переопределяет и доопределяет их, реконструируя таким образом собственный личностный проект.
Определены основные виды личностных проектов – социально ориентированный, базирующийся на принятых в социуме образцах и стандартах; личностно ориентированный, опирающийся на процессы самоинтерпретации и самопонимания и задающий вектор развития и личностных трансформаций; альтернативный, предполагающий создание замысла себя желаемого.
The interpretation of self-designing as a building process of the own identity is proposed. It is based on the interpretation and understanding of the personal, social and cultural experience, cultural assimilation schemes that define a self-organization. Self-design is realized by means of discursive practices, involving the creation of the own discursive projects as an important factor of personal development.
The personal project is presented as a meaningful version of the human being, to a large extent based on the process of assimilation of sociocultural discourses defining behavior scenarios and the main development vectors of the individual. Self-design is aimed at creating ideal models of personality itself. The main discursive models are personal projects as the creation of narrative design of of their own ideal history and thesaurus as the creation of an ideal personality unique world picture.
The role of problems set by the person, first of all, of the problems in creating a sense of personal projects, is shown. These objectives are based in first on socio-cultural patterns, but by the development the personality redefines them and extends the definition, thus reconstructing his own personal design.
The main types of personal projects are the socially oriented, based on examples taken in the society and standards; personality-oriented, based on the self-interpretation and self-understanding processes and defining the development and personal transformation vector; alternative, involving the creation of the desired design of himself
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10790/1/3.pdf
Чепелєва, Н.В. (2015) Self-designing and personal development Актуальні проблеми психології. Психологічна герменевтика, 2 (9). pp. 4-17. ISSN 2072-4772