Запис Детальніше

Дискурсивні практики збагачення часової трансспективи у самопроектуванні особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10796/
 
Title Дискурсивні практики збагачення часової трансспективи у самопроектуванні особистості
Дискурсивные практики обогащения временной трансспективы в самопроектировании личности
Discursive practices of the time transspective enrichment in the self-designing of a personality
 
Creator Зазимко, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті охарактеризовано дискурсивні практики збагачення часової трансспективи. Часова трансспектива означується можливістю часової децентрації людини та відтворює її життєвий хронотоп з погляду представленості і значимості власного часу та простору. Дискурсивні практики, що охоплюють часову трансспективу, містять інтерпретацію досвіду не лише з позиції сьогодення, а й минулого або майбутнього, що більшою мірою сприяє породженню власних життєвих смислів у побудові оригінального особистісного проекту. У дослідженні особлива увага приділена дискурсивним практикам (осмислення, привласнення, інтерпретації, розумінню) розкриття смислів подій власного досвіду та «відкриття смислів» досвіду Іншого. З’ясовано, що регенерування втрачених («викривлених» і «упереджених») смислів і породження нових інтенціюється емоційно-інтенсивними переживаннями, які можна класифікувати як «моменти інтенсивностей». Означені переживання є відмінними від досвіду свідомості і пробуджуються зупинкою мислення у певній трансспективній точці досвіду. Шлях утворення смислів від «моментів інтенсивностей» до породження дискурсу супроводжується практиками, які здебільшого полягають у симультанному і паралельному представленні візуалізацій. У разі відсутності подальшої їх актуалізації (наративізації), «приховані» авторські смисли можуть залишитись непред’явленими Іншому та неприсвоєними суб’єктом їх породження. Зазначено, що дискурсивні практики збагачення часової трансспективи у самопроектуванні особистості інтенсивно набуваються в юнацькому віці, коли особистість стає спроможною осягнути мінливості власного «Я». До настання юнацького віку розширення смислових орієнтирів у визначенні себе у майбутньому відбувається за рахунок інтерпретації соціальних дискурсів, які сприймаються як інші виміри простору.
В статье охарактеризованы дискурсивные практики обогащения временной трансспективы. Временная трансспектива, в отличие от временной перспективы, обозначается временной децентрацией и воссозданием жизненного хронотопа человека с точки зрения представленности и значимости собственного времени и пространства в его картине мира. Дискурсивные практики, охватывающие временную трансспективу, содержат интерпретацию опыта не только с позиции сегодняшнего дня, но и прошлого или будущего, что в большей степени способствует порождению собственных жизненных смыслов в построении оригинального личностного проекта. В исследовании особое внимание уделено дискурсивным практикам (осмыслению, присвоению, интерпретации, пониманию) раскрытия смыслов событий собственного опыта и «открытию смыслов» опыта Другого. Выяснено, что регенерация утраченных («искаженных» и «предубежденных») смыслов и порождение новых интенциируется эмоционально-интенсивными переживаниями, которые можно классифицировать как «моменты интенсивностей». Указанные переживания, отличные от опыта сознания, пробуждаются остановкой мышления в определенной трансспективной точке опыта. Путь образования смыслов от «моментов интенсивностей» к порождению дискурса сопровождается практиками симультанного и параллельного представления визуализаций. В случае отсутствия дальнейшей их актуализации (нарративизации), «скрытые» авторские смыслы могут остаться непредъявленными Другому и неприсвоенными субъектом их порождения. Отмечено, что дискурсивные практики обогащения временной трансспективы в самопроектировании личности интенсивно приобретаются в юношеском возрасте, когда личность становится способной осмыслить изменчивость собственного «Я». До наступления юношеского возраста расширение смысловых ориентиров в определении себя в будущем происходит за счет интерпретации социальных дискурсов, воспринимаемых как другие измерения пространства.
The article describes the discursive practices of the time transspective enrichment. Time transspective, unlike time perspective, is characterised by a time decentration and recreation of a human chronotope in terms of representation and significance of their own time and space in their worldview. Discursive practices, covering time transspective, contain the interpretation of experience not only from today’s perspective but also the past and future that is more conducive to the generation of their own life meanings in the construction of the original personal design. The study focuses on the discursive practices (comprehension, appropriation, interpretation and understanding) of the disclosure of meanings of events of one’s own experience and of the Other’s "revelation of meanings". It was found that the regeneration of the lost meanings ("distorted" and "prejudiced") and the generation of the new ones is intentionalised by emotionally intense experiences which can be classified as "moments of intensity". These experiences, which are different from the experience of consciousness, awake at the stop of thinking in a certain transspective point of experience. The way of meanings’ formation from the "moments of intensity" to the generation of discourse is accompanied by simultaneous and parallel practices of visualisation presentation. In the absence of their further actualisation (narrativisation), the author’s "hidden" meanings may remain unclaimed to the Other and not appropriated by the subject of their generation. It is noted that the discursive practices of the time transspective enrichment in a personal self-designing are intensively acquired in adolescence when a person becomes able to comprehend the variability of their own "I". Prior to adolescence the expansion of the guides of meanings in self-determination in the future takes its place due to the interpretation of social discourses perceived as different dimensions of space.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10796/1/9.pdf
- Зазимко, О.В. (2015) Discursive practices of the time transspective enrichment in the self-designing of a personality Актуальні проблеми психології, 9 (2). pp. 85-105. ISSN 2072-4772