Запис Детальніше

Толерантність педагогічних працівників в контексті розвитку організаційної культури закладів освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10860/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10860
 
Title Толерантність педагогічних працівників в контексті розвитку організаційної культури закладів освіти
Толерантность педагогических работников в контексте развития организационной культуры образовательных учреждений
Teaching staff’s tolerance in the context of educational institutions’ organizational culture development
 
Creator Терещенко, К.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті описано рівні розвитку основних видів толерантності педагогічних працівників (міжособистісна, міжпоколінна, управлінська, міжкультурна, міжконфесійна, ґендерна, професійна, міжетнічна, соціально-економічна та політична толерантність). Виявлено, що основні види толерантності педагогів представлені переважно на високому рівні розвитку, у той час як соціально-економічна та політична толерантність характеризуються домінуванням середнього рівня розвитку. Проаналізовано взаємозв’язок між індексом, складовими та типами організаційної культури закладів освіти з одного боку й рівнями розвитку основних видів толерантності педагогів з іншого боку. Встановлено, що складові організаційної культури «робота», «комунікації», «мотивація і мораль» більш тісно пов’язані з толерантністю педагогів, ніж складова «управління». Показано позитивний вплив культури «завдань» та культури «особистості» на рівень толерантності педагогічних працівників.
В статье описаны уровни развития основных видов толерантности педагогических работников (межличностная, межпоколенная, управленческая, межкультурная, межконфессиональная, гендерная, профессиональная, межэтническая, социально-экономическая и политическая толерантность). Выявлено, что основные виды толерантности педагогов представлены преимущественно на высоком уровне развития, в то время как социально-экономическая и политическая толерантность характеризуются доминированием среднего уровня развития. Проанализирована взаимосвязь между индексом, составляющими и типами организационной культуры образовательных учреждений с одной стороны и уровнями развития основных видов толерантности педагогов с другой стороны. Установлено, что составляющие организационной культуры «работа», «коммуникации», «мотивация и мораль» более тесно связаны с толерантностью педагогов, чем составляющая «управление». Показано позитивное влияние культуры «заданий» и культуры «личности» на уровень толерантности педагогических работников.
The article describes the levels of the main types of teaching staff’s tolerance (interpersonal, intergenerational, managerial, intercultural, interconfessional, gender, professional, ethnic, socio-economic, and political tolerance). The main types of teachers’ tolerance were found to be mostly highly developed, whereas socio-economic tolerance and political tolerance were characterized by the middle level of development.
The author analyzed the associations between the index, components and types of organizational culture of educational institutions on the one hand and the main types of teachers’ tolerance on the other. It was discovered that such components of organizational culture as ‘work’, ‘communication’, ‘motivation and morality’ were more closely related to teaching staff’s tolerance than ‘management’. The positive correlations between the task culture and teachers’ intergenerational, managerial, professional, interconfessional, ethnic, gender, political, intercultural tolerance were found. The personality culture was shown to be positively associated with intergenerational and interconfessional tolerance, and tended to positively correlate with staff’s managerial, professional, gender, and ethnic tolerance. The power culture and the role culture were positively associated with the political tolerance and negatively correlated with the intercultural tolerance, and, in case of the power culture with the professional tolerance. It was concluded that task culture and personality culture had positive influence on different types of teaching staff’s tolerance.
 
Publisher Запорізький національний університет
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10860/1/%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%281%29.pdf
Терещенко, К.В. (2014) Teaching staff’s tolerance in the context of educational institutions’ organizational culture development Проблеми сучасної психології, 1 (5). pp. 104-110. ISSN 2310-4368