Гносеологічна цінність навчальної книги як засобу реалізації інваріантної та варіативної складових змісту освіти у старшій школі
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10908/
|
|
Title |
Гносеологічна цінність навчальної книги як засобу реалізації інваріантної та варіативної складових змісту освіти у старшій школі
Gnoseological value textbooks as a means of realization an invariant and variant is a component of the content in the high school education Гносеологическая ценность учебной книги как средства реализации инвариантной и вариативной составляющих содержания образования в старшей школе |
|
Creator |
Васьківська, Галина Олексіївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті на підставі теоретико-емпіричних досліджень обґрунтовано необхідність реалізації в єдності інваріантної та варіативної складових змісту освіти у старшій школі засобами навчальної книги. З огляду на гносеологічну цінність проаналізовано підручники та посібники для старшої школи з різних навчальних предметів і курсів за вибором.
In the article has been analyzed the textbooks and manuals for high school on various subjects. Investigated the gnoseological value of the content the textbooks and the necessity in which is located in their knowledge. The author described the textbooks which is implemented an invariant is the content of high school education, as well as benefi ts (variation component). On the basis of theoretical and empirical investigations substantiated of the necessity of realization the invariant and variant components of the content in the high school education by textbook funds. Focused attention on the fact that the gnoseological value of the content of textbooks in high school is its conversion to solid foundation material, spiritual, theoretical and practical activity peoples which will realize and deepen general education, general scientifi c and general profi le training of pupils. Consequently, they will become aware of the relationship of objects and phenomena to create own complete picture of the world and will learn to solve problems in order to painless entry into the world of adults. В статье на основании теоретико-эмпирических исследований обоснована необходимость реализации единства инвариантной и вариативной составля-ющих содержания образования в старшей школе средствами учебной книги. Рассмотрено с учетом гносеологической ценности учебники и пособия для старшей школы по разным учебным предметам и курсам по выбору. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10908/1/853_VGO-15-PSP.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (2015) Gnoseological value textbooks as a means of realization an invariant and variant is a component of the content in the high school education Проблеми сучасного підручника, 1 (15). pp. 79-89. ISSN ISBN 978-966-544-404-5 |
|