Розвиток економічної культури керівника ПТНЗ як чинник управління конкурентоспроможністю навчального закладу
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10927/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10927 |
|
Title |
Розвиток економічної культури керівника ПТНЗ як чинник управління конкурентоспроможністю навчального закладу
Развитие экономической культуры руководителя ПТУ как фактор управления конкурентоспособностью учебного заведения The development of economic culture head of vocational schools as a factor of competitiveness management of the institution |
|
Creator |
Палькевич, Юлія Святославівна
|
|
Subject |
33 Economics. Economic science
37.07 Management aspects of educational institutions 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті сутність економічної культури керівників ПТНЗ розкрито через необхідність вносити значні корективи у стиль, технології, методи та засоби управління в зв`язку інтеграцією системи ПТО у світовий та європейський освітній і науковий простір. Здійснено аналіз різних підходів до тлумачення поняття «економічна культура». Надано авторське трактування терміну «економічна культура керівника ПТНЗ». Доводиться взаємозалежність конкурентоспроможності навчального закладу на ринку освітніх послуг і підвищення рівня економічної культури (формування економічного мислення) його головного менеджера, поєднання вирішення економічних питань з іншими проблемами навчально-виховного процесу. Зазначається, що інноваційний освітній менеджмент передбачає застосування різноманітних форм та методів навчання, одним з яких є ігрові технології. У кінцевому підсумку, розвиток економічної культури керівника ПТНЗ полягає у поєднанні розв`зання проблем навчально-виховного процесу з розвитком фінансово-економічного забезпечення навчального закладу, запровадження нових навчальних та виробничих технологій, орієнтованих на розвиток професійних знань та особистісних якостей учня. Цей процес потребує педагогіко-економічного наукового супроводу.
В статье сущность экономической культуры руководителей ПТУ раскрыто из-за необходимости вносить значительные коррективы в стиль, технологии, методы и средства управления в связи интеграцией системы ПТО в мировое и европейское образовательное и научное пространство. Осуществлен анализ различных подходов к толкованию понятия «экономическая культура». Предоставлено авторская трактовка термина «экономическая культура руководителя ПТУ». Приходится взаимозависимость конкурентоспособности учебного заведения на рынке образовательных услуг и повышения уровня экономической культуры (формирование экономического мышления) его главного менеджера, сочетание решение экономических вопросов с другими проблемами учебно-воспитательного процесса. Отмечается, что инновационный образовательный менеджмент предполагает применение различных форм и методов обучения, одним из которых является игровые технологии. В конечном итоге, развитие экономической культуры руководителя ПТУ заключается в сочетании розв`зання проблем учебно-воспитательного процесса с развитием финансово-экономического обеспечения учебного заведения, введение новых учебных и производственных технологий, ориентированных на развитие профессиональных знаний и личностных качеств ученика. Этот процесс требует педагогико-экономического научного сопровождения. In the article the essence of economic culture of leaders VET disclosed by the need to make significant adjustments in style, technologies, methods and controls in connection VET system integration in the global and European educational and scientific space. The analysis of different approaches to the interpretation of the concept of "economic culture". Courtesy of the author's interpretation of the term "economic culture head of vocational schools." We have interdependence competitiveness of the institution in the educational market and increased economic culture (formation of economic thinking) its general manager, a combination solution of economic issues with other problems of the educational process. It is noted that innovative educational management involves the use of various forms and methods of training, one of which is gaming technology. Ultimately, economic development manager VET culture is combined rozv`zannya problems of the educational process with the development of the financial and economic security of the institution, the introduction of new educational technologies and production-oriented development of professional skills and personal qualities of the student. This process requires a scientific pedagogy and economic support. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН УКраїни
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10927/1/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%203.pdf
Палькевич, Юлія Святославівна (2015) The development of economic culture head of vocational schools as a factor of competitiveness management of the institution Modernization of vocational education and training: problems, searches and prospects, 1 (6). pp. 175-185. ISSN 978-966-2553-03-1 |
|