Запис Детальніше

Інформаційно-аналітична діяльність керівників професійно-технічних навчальних закладів: основні характеристики, структура і етапи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10973/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10973
 
Title Інформаційно-аналітична діяльність керівників професійно-технічних навчальних закладів: основні характеристики, структура і етапи
Informational-analytical activity of heads of vocational educational establishments: basic characteristics, structure and stages
Информационно-аналитическая деятельность руководителей профессионально-технических учебных заведений: основные характеристики, структура и этапы
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті обґрунтовані чинники, які актуалізують інформаційно-аналітичну функцію управлінської діяльності керівників професійно-технічних навчальних закладів у сучасних умовах розвитку різних сфер суспільства, Особливу увагу звернуто на теоретико-методологічне обґрунтування інформаційно-аналітичної діяльності керівників професійно-технічних навчальних закладів як суб’єктів управління в системі професійно-технічної освіти України. Методологічною основою інформаційно-аналітичної діяльності керівників професійно-технічних навчальних закладів запропоновано системний і суб’єктно-діяльнісний підходи. Виокремлено основні характеристики інформаційно-аналітичної діяльності – предметність і суб’єктність, та дано їх обґрунтування. Інформаційно-аналітичну діяльність керівників професійно-технічних навчальних закладів проаналізовано в структурно-функціональному (аналіз діяльності «по одиницях» (Л.С Виготський), коли вона розкладається на одиниці теоретичного та практичного мислення; відповідно, вона за рівнем усвідомленості може бути свідомою і несвідомою, а за характером регулювання – мимовільною та немимовільною) і динамічному (психологічні механізми, які забезпечують «рух» самої інформаційно-аналітичної діяльності: мотивація; надситуативна активність; інтелект; творчість; рефлексія; саморефлексія; самооцінка та інші суб’єктні та діяльнісні прояви конкретного керівника) аспектах. Визначено структуру інформаційно-аналітичної діяльності керівників професійно-технічних навчальних закладів та представлено її універсальні етапи (мотиваційний, емоційно-вольовий, інтелектуально-технологічний, інформаційно-реалізаційний, рефлексійний).
In the article there has been grounded the factors that actualize informational analytical function of the management activity of the heads of vocational educational establishments in contemporary conditions of development of diverse spheres of society. Particular attention has been paid to the grounding of informational analytical activity of heads of vocational educational establishments as subjects of management in the system of professional education in Ukraine. As a methodological basis for the informational analytical activity of heads of vocational educational establishments, there has been offered a systematic and subject-activity oriented approach. There have been distinguished and grounded basic characteristics of informational analytical activity such as substantiality and subjectivity. Informational analytical activity of heads of vocational educational establishments has been analyzed in a structure-functional aspect (activity analysis «by units»), where it is divided into two units of theoretical and practical thinking; on the basis of the above-mentioned it can be conscious and unconscious by the level of consciousness and by the character of regulation it can be voluntary and involuntary) and dynamic aspect (psychological mechanisms providing the movement of informational analytical activity: motivation; super-situational activity; intelligence; creativity; attitude; refl exion; self-refl exion; self-esteem and other subjects and activities oriented traits of the particular manager). There have been presented universal stages of the informational analytical activity of heads of vocational educational establishments (motivational, emotionally-volitional, intellectually-technological, informational-disposal stage of self-refl exion), there has been determined its structure and stages.
В статье обоснованы факторы, которые актуализируют информационно-аналитическую функцию управленческой деятельности руководителей профессионально-технических учебных заведений в современных условиях развития различных сфер общества. Особое внимание обращено на теоретично-методологическое обоснование информационно-аналитической деятельности руководителей профессионально-технических учебных заведений как субъектов управления в системе профессионально-технического образования Украины. Методологической основой информационно-аналитической деятельности руководителей профессионально-технических учебных заведений предложено системный и субъектно-деятельностный подходы. Выделено основные характеристики информационно-аналитической деятельности – предметность и субъектность и дано их обоснование. Информационно-аналитическую деятельность руководителей профессионально-технических учебных заведений проанализировано в структурно-функциональном аспекте (анализ деятельности «по единицам» (Л.С Выготский), при которой она раскладывается на единицы теоретического и практического мышления; исходя с этого она по уровню осознания может быть сознательной и неосознанной, а по характеру регулирования – произвольной и непроизвольной) и динамичному (психологические механизмы, обеспечивающие «движение» самой информационно-аналитической деятельности: мотивация; надситуативная активность; интеллект; творчество; установка; рефлексия, саморефлексия, самооценка и другие субъектные и деятельностные проявления конкретного руководителя) аспектах.
Определено структуру информационно-аналитической деятельности руководителей профессионально-технических учебных заведений и представлено её универсальные этапы (мотивационный, эмоционально-волевой, интеллектуально-технологический, информационно-реализационный, этап саморефлексии).
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10973/1/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F_3.pdf
Ягупов, Василь Васильович (2013) Informational-analytical activity of heads of vocational educational establishments: basic characteristics, structure and stages Модернізація професійної освіти і навчання (3). pp. 152-165.