Світова інтеграція вищої освіти: виклики для українських ВНЗ
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10979/
|
|
Title |
Світова інтеграція вищої освіти: виклики для українських ВНЗ
Международная интеграция высшего образования: вызовы для украинских ВУЗов World integration of higher education: Challenges for Ukrainian universities |
|
Creator |
Климчук, І.О.
|
|
Subject |
303 Methods of the social sciences
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
В останнє десятиліття темпи розвитку світової економіки набули безпрецедентної глобалізації та інтеграції. Це відображається через інтернаціоналізацію господарської діяльності, транскордонну інтеграцію капіталу і ринків праці, міжнародну інтегрцію технологій і знань з різних галузей економіки. Однією з найвагоміших складових сучасних глобальних та інтеграційних процесів є інтеграція вищої освіти, яка, в поєднанні з передадовими технологіями покликана об’днати світове суспільство в єдине інформаційне суспільство, яке базується на передових знаннях. Запровадження єдиних навчальних та дослідницьких програм, прийняття єдиної системи перекладу і накопичення загальних кредитів, реалізація стандартизованих методів оцінки наукових програм – все повинно стати основними атрибутами інтеграції університетів окремих країн у світову систему вищої освіти. У цьому контексті проблема інтеграці університетів з економікою що розвивається та інтегрується у світову систему вищої освіти вимагає особливої уваги. Вища освіта в країнах що розвиваються через відносно низьку якість місцевих нормативно-правових інститутів, стикається з цілою низкою проблем, зокрема – з одного боку, зростає попит потенційних заявників з країн з економікою, що розвивається для бакалаврів і магістрів, направлених до університетів країн з розвиненою економікою, що в свою чергу, припускає з одного боку, значні вимоги до якості наданої освіти, а з іншого, зростає пропозиція науково-дослідних можливостей з різних напрямів досліджень, запропонованих національними урядами та університетами країн, що розвиваються для перспективних вчених у країнах з розвиненою економікою. Вища освіта України теж не є винятком. Зважаючи на те, що Україна як новий член Болонського процесу, а також перспективний кандидат на вступ до ЄС має систему вищої освіти, яка має традиційні недоліки країн, що розвививаються, а саме: відсутність єдності та узгодженості діючих навчальних навчальних, часткове прийняття загальної системи накопичення кредитів, дотримання окремих методів оцінки тощо. Однак ці недоліки частково компенсуються розвитком окремих галузей промисловості, орієнтованих на підготовку висококваліфікованих фахівців у технічних університетах, при відносно низьких витратах на одного бакалавра (магістра). У контексті викладеного вище, запропонований матеріал спрямований на оцінку ступеню інтеграції українських університетів у світову систему вищої освіти і аналіз можливих наслідкиів їхньої подальшої інтеграції. До уваги запропоновано ексклюзивний аналіз даних з 200 державних і приватних університетів, що працюють в Україні, а також розраховані ключові показники та оцінки в порівнянні з відповідними показниками країн ЄС та інших країн.
В последнее десятилетие темпы развития мировой экономики получили беспрецедентной глобализации и интеграции. Это отражается через интернационализацию хозяйственной деятельности, трансграничную интеграцию капитала и рынков труда, международную интегрцию технологий и знаний из разных отраслей экономики. Одной из важных составляющих современных глобальных и интеграционных процессов является интеграция высшего образования, которая, в сочетании с передадовимы технологиями призвана обьднаты мировое сообщество в единое информационное общество, основанное на передовых знаниях. Введение единых учебных и исследовательских программ, принятие единой системы перевода и накопления общих кредитов, реализация стандартизированных методов оценки научных программ - все должно стать основными атрибутами интеграции университетов отдельных стран в мировую систему высшего образования. В этом контексте проблема интеграции университетов с экономикой, развивающейся и интегрируется в мировую систему высшего образования требует особого внимания. Высшее образование в развивающихся странах из-за относительно низкого качества местных нормативно-правовых институтов, сталкивается с целым рядом проблем, в частности - с одной стороны, растет спрос потенциальных заявителей из стран с развивающейся экономикой для бакалавров и магистров, направленных в университеты стран с развитой экономикой в свою очередь, предполагает с одной стороны, значительные требования к качеству предоставляемой образования, а с другой, растет предложение научно-исследовательских возможностей по разным направлениям исследований, предложенных национальными правительствами и университетами развивающихся стран для перспективных ученых в странах с развитой экономикой. Высшее образование Украины тоже не является исключением. Несмотря на то, что Украина как новый член Болонского процесса, а также перспективный кандидат на вступление в ЕС систему высшего образования, которая имеет традиционные недостатки стран розвививаються, а именно: отсутствие единства и согласованности действующих учебных учебных, частичное принятие общей системы накопления кредитов, соблюдения отдельных методов оценки и тому подобное. Однако эти недостатки частично компенсируются развитием отдельных отраслей промышленности, ориентированных на подготовку высококвалифицированных специалистов в технических университетах, при относительно низких затратах на одного бакалавра (магистра). В контексте вышеизложенного, предложенный материал направлен на оценку степени интеграции украинских университетов в мировую систему высшего образования и анализ возможных наслидкиив их дальнейшей интеграции. Вниманию предложено эксклюзивный анализ данных из 200 государственных и частных университетов, работающих в Украине, а также рассчитаны ключевые показатели и оценки по сравнению с соответствующими показателями стран ЕС и других стран. During the recent decade the world economies have been passing an unprecedented pace of globalization and integration. It displayed itself through internationalization of business activities, cross-border integration of capital and labor markets, international transfer of technologies and knowledge. One more indivisible component of such global and integrating processes is world integration in field of higher education, which in combination with transfer of technologies and knowledge is called upon to shift the world society from information-based structure to knowledge-based one. Introduction of single study curriculums, acceptance of common system of credit transfer and accumulation, implementation of standardized evaluation methods – all of these are core attributes of integration of universities from individual countries into world system of higher education. In this context integration of universities from emerging market economies into world system of higher education requires special attention. Higher education in countries of emerging markets due to relatively poor quality of local legal and regulatory institutions but high growth rates of such economies introduces a set of challenges and opportunities for its counterpart in mature economies. In particular, on the one hand, there is growing demand on the side of prospective applicants from countries with emerging economies for bachelor and master degrees granted by universities from countries with mature economies, which implies substantial requirements for quality of prior education received by such applicants in their home universities, and, on the other hand, there is a growing supply of research opportunities in all fields of study offered by national governments and universities from countries with emerging economies for prospective scholars from universities in countries with mature economies. Higher education in emerging economy of Ukraine is not an exception. Despite being a recent member of Bologna process and prospective candidate for association with EU, Ukraine has a system of higher education which suffers traditional drawbacks of emerging markets economies, like absence of unity and coherence of existing study curriculums, partial acceptance of common system of credit transfer and accumulation, adherence to individual evaluation methods. However these drawbacks are fully compensated by profound, industry-oriented preparation of highly qualified specialists in technical fields of science by Ukrainian universities for relatively low costs. In light of stated above, the paper aims to evaluate the degree of integration of universities operating in Ukraine into world system of higher education and derive policy implications for its further enhancement. For this purpose a unique dataset of 200 public and private universities operating in Ukraine will be compiled and key indicators will be estimated and compared with corresponding averages for EU and other emerging market economies. |
|
Publisher |
Chudenická
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10979/1/Statya.pdf
- Климчук, І.О. (2015) World integration of higher education: Challenges for Ukrainian universities The 4th Multidisciplinary Academic Conference in Prague 2015». pp. 17-22. |
|