Запис Детальніше

Теоретичні аспекти організаційної культури професійних навчальних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11013/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11013
 
Title Теоретичні аспекти організаційної культури професійних навчальних закладів
Theoretical aspects of organizational culture of VET schools
Теоретические аспекты организационной культуры профессиональных учреждений образования
 
Creator Болгаріна, В.С.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті висвітлено теоретичні питання організаційної культури, яка розглядається як невід’ємна складова культури суспільства, рівень якої є визначальним чинником розвитку будь-якого виду культури. Важливою ланкою тут постає педагогічна система, яка і забезпечує взаємозв’язок особистості та суспільства. Під цим кутом зору розглядається роль професійної підготовки молоді. З цієї місії витікають і функції її як складової культури суспільства. Найбільш вагомими з них є: ціннісна, інформаційна, пізнавальна, нормативна, знакова. Перше місце в ієрархії функцій культури відведено ціннісній. Проаналізовано дані дослідження, проведеного на базі ПТНЗ. Зроблено наголос на педагогічному аспекті системи цінностей у колективах навчальних закладів професійно-технічної освіти. Розглянуто структуру та запропоновано показники для оцінювання організаційної культури професійних навчальних закладів. Наголошується на важливій ролі керівника навчального закладу у формуванні й розвитку організаційної культури. Підкреслюється значення запровадження культурологічного підходу до управління ПТНЗ, що сприятиме поліпшенню процесу вдосконалення організаційної культури в колективі.
Зроблено висновок, що організаційну культуру слід розглядати як цілісне явище: як ідеологію управління, розуміючи під цим систему поглядів, ідей, цінностей, пов’язаних з управлінням організацією, стратегією її розвитку, способами, методами досягнення цілей, з діловою етикою організації (тобто з моральними принципами, нормами, правилами організації).
Theoretical issues of organizational culture are represented in the article and the organizational culture is envisaged like an integral component of the public culture where the level of this culture is the defined factor of development for culture of any kind. The important branch here is the pedagogical system which provides interrelation of a person and the society. From this point of view, the role of youth professional training is studied. Thus, its functions like a constituent of the public culture are being seen in this mission. The most important ones are: valuable, informational, cognitive, legal, signal. The first place in the hierarchy of culture's functions belongs to the valuable one. The data of investigation on the basis of a VET school are analyzed. Among the members of the VET school's team the pedagogical aspect of value system is emphasized. The structure is oversighted and the indicators for organizational culture assessment of VET schools are offered. The important role of a manager of a training institution for creation and development of organizational culture is emphasized. The importance of implementation of cultural way in a VET school is pointed out that will encourage the process of team organizational culture improvement.
It is summed up that the organizational culture should be envisaged like the entire phenomena: like the ideology of management where the system of thoughts, ideas, values, joint with management of an institution, its development strategy, ways and methods of reaching goals, with the business ethics is meant (that is with moral principles, norms, rules of an institution).
Освещены теоретические вопросы организационной культуры, которая рассматривается как неотъемлемая составная культуры общества, уровень которой является определяющим фактором развития любого вида культуры. Важным звеном тут выступает педагогическая система, которая и обеспечивает взаимосвязь личности и общества. С данной позиции рассматривается роль профессиональной подготовки молодежи. С этой миссии исходят и функции ее, как составной культуры общества. Наиболее значимыми среди них отмечены: ценностная, информационная, познавательная, нормативная, знаковая. Первое место в иерархии функций культуры отведено ценностной. Проанализированы данные исследования, проведенного на базе ПТУЗ. Акцентируется на педагогическом аспекте системы ценностей в коллективах учебных заведений профессионально-технического образования. Рассмотрена структура и предложены показатели для оценки организационной культуры профессиональных учебных заведений. Отмечена важная роль руководителя учебного заведения в формировании и развитии организационной культуры. Подчеркивается значение внедрения культурологического подхода к управлению ПТУЗ, что будет способствовать совершенствованию организационной культуры в коллективе.
Сделано заключение, что организационную культуру следует рассматривать как целостное явление: как идеологию управления, понимая под этим систему взглядов, идей, ценностей, связанных с управлением организацией, стратегией ее развития, способами, методами достижения целей, с деловой этикой организации (моральными принципами, нормами, правилами организации).
 
Publisher ІПТО НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11013/1/%D0%91%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80.pdf
Болгаріна, В.С. (2013) Theoretical aspects of organizational culture of VET schools Модернізація професійної освіти і навчання. Перспективи, проблеми, пошуки (4). pp. 35-43.