Запис Детальніше

Історія зарубіжної шкільної освіти у сучасних підручниках з історії педагогіки

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11017/
http://library.udpu.org.ua/library_files/istoruk_ped_almanax/2015_1/8.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11017
 
Title Історія зарубіжної шкільної освіти у сучасних підручниках з історії педагогіки
The history of foreign school in modern history textbooks Education
История зарубежной школьного образования в современных учебниках по истории педагогики
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У статті на основі аналізу підручників з історії педагогіки сучасних українських (І.В. Зайченко, В.П. Кравець, М.В. Левківський, А.А. Сбруєва та ін.) і зарубіжних (О.Н. Джуринський, О.І. Піскунов, К.І. Салімова, В.А. Капранова, Р. Селлек, Д. Діні, Ч. Майоре та ін.) учених виявлено і схарактеризовано підходи до висвітлення історії зарубіжної шкільної освіти: у більшості підручників інформація про розвиток шкільної освіти (типи загальноосвітніх навчальних закладів, організаційні форми та методи навчання, зміст освіти; статистичні дані; цілі, напрями й результати шкільних реформ тощо) переважно у країнах Європи і США викладена в різних аспектах, що передусім збагачує історико-педагогічне знання науковців, викладачів, учителів, студентів педагогічних навчальних закладів, усіх, хто цікавиться зарубіжною педагогікою.
In the article, the approaches to the presentation of the history of foreign school education were defined and characterized on the basis of the analysis on the textbooks on the history of pedagogy of modern Ukrainian (I. V. Zaychenko, V. P. Kravets, M. V. Levkivskyi, A. A. Sbrueva, and others) and foreign (O.N. Dzhuryns'kyy, O.I. Piskunov, K.I. Salimova, V.A. Kapranova, R. Sellek, D. Dini, Ch. Mayore and others) scientists; in the majority of textbooks, the information on the development of school education (the types of the comprehensive educational institutions, organizational forma and methods of teaching, education content, statistics, aims, branches, and school reforms results, etc.) is provided in different aspects in the countries of Europe and the U.S.A. First of all, it improves the historical and pedagogical knowledge of scientists, teachers, students of the pedagogical educational establishment and everyone who is interested in foreign pedagogy. In most cases, material is represented chronologically; the content of its main part is based on the information included in the previous textbooks; the amount of the material of modern researchers which covers the history of the foreign school education and comparative pedagogy is not enough; the sources used in the textbooks need the foreign documentary and fiction sources; the Ukrainian component is absent in foreign textbooks.
В статье на основе анализа учебников по истории педагогики современных украинских (И.В. Зайченко, В.П. Кравець, М.В. Левкивский, А.А. Сбруева и др.) и зарубежных (А.Н. Джуринский, А.И. Пискунов, К.И. Салимова, В.А. Капранова, Р. Селлек, Д. Дини, Ч. Майоре и др.) ученых выявлены и охарактеризованы подходы к освещению истории зарубежного школьного образования: во многих учебниках информация о развитии школьного образования (типы общеобразовательных учебных заведений, организационные формы и методы обучения, содержание образования; статистические данные; цели, направления и результаты школьных реформ и т.д.) преимущественно в странах Европы и США изложена в разных аспектах, что прежде всего обогащает историко-педагогические знания ученых, преподавателей, учителей, студентов педагогических учебных заведений, всех, кто интересуется зарубежной педагогикой.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11017/1/berez.pdf
Березівська, Лариса Дмитрівна (2015) The history of foreign school in modern history textbooks Education Історико-педагогічний альманах, 1 (23). pp. 43-47. ISSN 2307-4833