Управління професійно - технічною освітою в умовах суб’єктної концепції
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11058/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11058 |
|
Title |
Управління професійно - технічною освітою в умовах суб’єктної концепції
Управление профессионально-техническим образованием в условиях реализации субъектной концепции Vocational education management as a subject-subject interaction |
|
Creator |
Григор'єва, Валентина Анатоліївна
|
|
Subject |
37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Розкрито актуальність дослідження управління професійно-технічною освітою як суб’єкт-суб’єктної взаємодії. Вирішення зазначеної проблеми пролягає через розроблення нових підходів, технологій та механізмів управління професійно-технічною освітою, навчально-виробничим процесом, зокрема. Обгрунтовано дослідницьку позицію щодо розуміння такого явища, як «суб’єкти управління» і схарактеризовано комунікативний потенціал суб’єктів управління на основі процесів взаємодії і спілкування, спрямованих на реалізацію функцій управління. Висвітлені результати дослідницько-експериментальної роботи, що передбачала емпіричну перевірку теоретичних основ взаємодії суб’єктів управління, зокрема структури взаємодії, її функціональної моделі, ролі комунікативної компетентності керівникіа навчального закладу у вирішенні управлінських задач. Набула подальшого розвитку концепція двоканальної вербально-невербальної природи суб’єкт-суб’єктної взаємодії. Доведено, що посередником між суб’єктами взаємодії виступають невербальні засоби виразності як носії інформації про морально-етичні, професійні та психологічні особливості і якості суб’єктів, незалежно від вербального змісту мовлення. Тому подальша проблема полягає у активізації вмотивованої роботи (переважної більшості, а не частки) суб’єктів управління над собою щодо цілеспрямованого розвитку комунікативних умінь вербального і невербального контакту. Представлено порівняльні результати дослідження розвиненості (у керівників професійно-технічних навчальних закладів) комунікативних умінь, у тому числі вербального і невербального контакту. Здійснений аналіз результатів до і після експерименту підтвердив можливість, доцільність й ефективність самостійної роботи керівників щодо подальшого розвитку комунікативної компетентності. Обґрунтовано практичну необхідність створення соціально-психологічної теорії управлінського спілкування як основи для оптимізації технологій і методик комунікативної підготовки керівних кадрів.
Раскрыта актуальность исследования управления профессионально-техническим образованием как субъект-субъектного взаимодействия. Решение заявленной проблемы пролегает через разработку новых подходов, технологий и механизмов управления профессионально-техническим образованием, учебно-производственным процессом, в частности.Обоснована исследовательская позиция относительно понимания такого явления, как «субъекты управления», охарактеризован коммуникативный потенциал субъектов управления на основе процессов взаимодействия и общения, направленных на реализацию функций управления. Освещены результаты исследовательской работы, которая предполагала эмпирическую проверку теоретических основ взаимодействия субъектов управления, в частности, структуры взаимодействия, ее функциональной модели, роли коммуникативной компетентности руководителя учебного заведения в процессе решения управленческих задач. Получила дельнейшее развитие концепция двухканальной природы субъект-субъектного взаимодействия. Доказано, что посредником между субъектами взаимодействия выступают невербальные средства выразительности как носитель информации о нравственно-этических, профессиональных и психологических особенностях и качествах субъектов независимо от вербального содержания речи. Поэтому дальнейшая работа состоит в активизации мотивированной работы (большинства, а не части) субъектов управления над собой с тем , чтобы целенаправленно развивать коммуникативные умения вербального и невербального контакта. Представлены сравнительные результаты исследования развитости (у руководителей профессионально-технических заведений) коммуникативных умений, в том числе, вербального и невербального контакта. Осуществленный анализ результатов, полученных до и после эксперимента, подтвердил возможность, целесообразность и эффективность самостоятельной работы руководителей по дальнейшему развитию коммуникативной компетентности. Обоснована практическая необходимость создания социально-психологической теории управленческого общения как основы оптимизации технологий и методик коммуникативной подготовки руководящих кадров. The relevance of management studies of vocational education as a subject-to-subject interaction is shown. The solution of this problem depends on development of new approaches, technologies and management tools of vocational education and training, and production process, in particular. The research position related to the phenomenon of "management subjects" is substantiated and the communicative potential of the control subjects on the basis of interaction and communication, aimed at the realization of control functions is described. The results of the research, which assumed an empirical test of theoretical foundations of interaction between management subjects, specifically the structure of the interaction, its functional model, the role of communicative competence of a school head in management problem solving are highlighted. The concept of dual nature of subject-subject interaction has received the further development. It is proved that non-verbal means of expression are the mediator of the interaction subjects. They are a medium of moral and ethical, professional and psychological characteristics and qualities of the subjects, regardless of the verbal content of speech. Therefore, further work should stimulate management subjects to develop communication skills of verbal and non-verbal contact. Comparative results of study of communication skills’ development (of vocational schools managers), including verbal and non-verbal contact are presented. The analysis of the results obtained before and after the experiment confirmed the possibility, feasibility, and effectiveness of self-management in order to develop the communicative competence. The practical need for a social psychological theory of management communication as the basis for optimization of techniques and methods of communication management training is grounded. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11058/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%8C%D0%B5%D0%B2%D0%B0.pdf
Григор'єва, Валентина Анатоліївна (2013) Vocational education management as a subject-subject interaction Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (5). pp. 5-12. |
|