Запис Детальніше

Діяльність українських, єврейських, польських, німецьких та угорських спеціальних шкіл в Україні як відображення зовнішньої диференціації (друга половина XIX – кінець ХХ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11235/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11235
 
Title Діяльність українських, єврейських, польських, німецьких та угорських спеціальних шкіл в Україні як відображення зовнішньої диференціації (друга половина XIX – кінець ХХ ст.)
Деятельность Украинской, еврейских, польских, немецких и венгерских специальных школ в Украине как отражение внешней дифференциации (вторая половина XIX - конец ХХ в.)
The activities of Ukrainian, Jewish, Polish, German and Hungarian special schools in Ukraine as a reflection of external differentiation (second half XIX - the end of the twentieth century)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37 Education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
9 Geography. Biography. History
93/94 History
 
Description Проведений нами науково-теоретичний і порівняльний аналіз свідчить про те, що спеціальне навчання й виховання дітей з порушеннями слуху в Україні має тривалу, цікаву історію. Впродовж ХІХ – початку ХХ ст. в Україні відкривалися нові заклади, зміст освіти глухонімих дітей удосконалювався, розширювалася загальноосвітня підготовка, підвищувався рівень роботи школи, здійснювалася підготовка учнів до практичної діяльності. Проте мережа шкільних закладів і надалі не задовольняла наявних потреб, а велика кількість дітей перебувала поза системою спеціальної освіти.
Проведенный нами научно-теоретический и сравнительный анализ свидетельствует о том, что специальное обучение и воспитание детей с нарушениями слуха в Украине имеет длительную, интересную историю. В течение XIX - начала ХХ в. в Украине открывались новые заведения, содержание образования глухонемых детей совершенствовался, расширялась общеобразовательная подготовка, повышался уровень работы школы, осуществлялась подготовка учащихся к практической деятельности. Однако сеть школьных учреждений и в дальнейшем не удовлетворяла имеющихся потребностей, а большое количество детей находилась вне системы специального образования.
Our Conducted scientific and theoretical and comparative analysis shows that the special training and education of children with hearing impairment in Ukraine has a long, interesting history. During the nineteenth - early twentieth century. Ukraine to open new establishments, educational content deaf children improved, expanded secondary education, increased level of school work carried out to prepare students to practice. However, the network of schools and school no longer meet current needs as many children remained outside the system of special education. The emergence of special schools for the deaf were a progressive phenomenon. School for the deaf in Ukraine emerged as a natural development of the system of education and training deaf in foster homes (orphanages).
 
Publisher Видавництво Едутор, Мачея Rataja, Легніца, Республіка Польща; Семяновіце-Шльонські
Издательство Едут, Мачея Rataja, Легница, Республика Польша; Семяновице-Слёнске
Wydawnictwo Edytor, Macieja Rataja, Legnica, Polska; Siemianowice Slaskie
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11235/1/%D0%A1.%D0%9C.%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B5%20%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%202015.pdf
Шевченко, Світлана Миколаївна (2015) The activities of Ukrainian, Jewish, Polish, German and Hungarian special schools in Ukraine as a reflection of external differentiation (second half XIX - the end of the twentieth century) Teoria i praktyka wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością: wyzwania pedagogów, 2. pp. 103-114.