Запис Детальніше

Соціалізація як спосіб саморозвитку внутрішнього потенціалу особистості учня професійно-технічного навчального закладу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11285/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11285
 
Title Соціалізація як спосіб саморозвитку внутрішнього потенціалу особистості учня професійно-технічного навчального закладу
Socialisation as an internal potential self-development way of a VET school student's personality
 
Creator Вовковінський, М.І.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Соціалізація – це процес входження особистості в соціальну систему, її інтеграція та взаємодія із суспільством. Проте часто соціалізація підміняється поняттям «адаптація», тобто крізь призму поняття «адаптація» соціалізація розглядається як процес входження людини у соціальне середовище, її пристосування до культурних (набір норм, установок, моделей цінностей, ідей, які є чинниками, що формують людську поведінку, а також продукти такої поведінки), психологічних (передаються в рамках відповідної спільноти через суспільний контакт та залежних від системи міжлюдських стосунків) і соціологічних (соціальні: житло, навчальні заклади, об’єкти харчування, медицина, безпека тощо; інфраструктурні; екологічні) факторів. Як бачимо, відсутнє чітке розмежування між базовими та вищими духовними потребами особистості.
Використавши напрацювання А. Маслоу, ми дійшли висновку, що соціалізація включає спочатку задоволення адаптаційних потреб особистості (фізіологічні: голод, спрага; потреба в безпеці: почуття впевненості, позбавлення від страху і невдач; необхідність приналежності та любові; потреба в повазі), а потім вищих (пізнавальні потреби: знати, уміти, досліджувати; естетичні потреби: гармонія, порядок, краса; вищий: реалізація своїх цілей, здібностей, саморозвиток своєї особистості; самоактуалізація: бажання людини до найповнішого прояву та розвитку існуючих в неї позитивних якостей, можливостей і талантів).
Тому соціалізація представлена як процес самоактуалізації «Я-концепції», самореалізації особистістю своїх потенцій і творчих здібностей, як процес подолання негативних впливів середовища, що не сприяють її саморозвитку і самоствердженню. Тут суб'єкт розглядається як самостановлююча і саморозвиваюча система через самовиховання.
У статті показано, що самоактуалізована особистість має достатньо внутрішніх сил, щоб діяти на основі власного розумінням ситуації, незалежно від думки інших людей та їхнього впливу. Але суспільство часто протидіє цьому заради збереження своїх соціальних структур, нав’язуючи особистості свої зразки рольової поведінки.
Таким чином, соціалізація майбутнього фахівця, тобто входження в соціальне суспільне середовище, залежить від задоволення його адаптаційних потреб та подальшого прагнення до саморозвитку з метою самоактуалізації.
Socialization is the process of individual’s entering in a social system, his integration and interaction with society. However, sometimes socialization is replaced by the concept of «adaptation», that is through the prism of the concept of «adaptation» socialization is seen as the process of person’s entering in the social environment and his adaptation to cultural (norms, attitudes, value models, ideas which are the factors that shape the behavior of the individual as well as products of such behavior), psychological (are passed within the scales of relevant community through social contact and dependent on the system interpersonal relations) and sociological (social: housing, educational institutions, objects of nutrition, medicine, security, infrastructure, environmental) factors. As we can see, there is no clear distinction between basic and higher spiritual needs of personality.
Using pyramid by A. Maslow we have concluded that socialization involves first satisfying adaptation needs of a person (physiological: hunger, thirst, the need for security: a sense of confidence, freedom from fear and failure, the need for belonging and love, the need for respect), and then higher ones (cognitive needs: to know, to have certain abilities, to explore; aesthetic requirements: harmony, order and beauty; higher needs: implementation one’s goals, abilities, self-development; self-actualization: the desire of an individual to have the fullest expression and development of existing positive qualities , capabilities and talents). That is why socialization is presented as a process of self-actualization «self-concept», self-actualization of one’s potentialities and creative abilities as the process of overcoming the negative effects of the environment that interfere with his self-development and self-assertion. Here the subject is regarded as a self-standing and self-developing system through self-education.
The article shows that self-actualized person has enough inner strength to act on basis of the own understanding of the situation, regardless of the opinions of others and their impact. But society often opposes this for the sake of its social structures, imposing the identity its patterns of role behavior. Thus, socialization of a future specialist, that is his entering into a social environment, depends on the satisfaction of his adaptation needs and further aspirations for self-development with the purpose of self-actualization.
 
Publisher ТОВ «НВП Поліграфсервіс»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11285/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%20377.pdf
Вовковінський, М.І. (2015) Socialisation as an internal potential self-development way of a VET school student's personality Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (10). pp. 19-28. ISSN 2223-5752