Запис Детальніше

Особливості професійного самовизначення учнів професійно-технічних навчальних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11286/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11286
 
Title Особливості професійного самовизначення учнів професійно-технічних навчальних закладів
Special features of professional self-determination of students at vocational education schools
 
Creator Закатнов, Д.О.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Професійне самовизначення особистості є багатоетапним, багатокомпонентним і багатофакторним процесом. Для вітчизняної і зарубіжної психології й педагогіки проблематика професійного самовизначення молодого покоління не є новою, але окремі аспекти його здійснення на різних етапах розвитку особистості вивчені недостатньо. Аналіз особливостей професійного самовизначення особистості необхідно здійснювати не лише з позицій особистісного, а й професійного розвитку людини. У контексті даної статті, найбільший інтерес становлять два його перші етапи. Перший етап (оптація) зумовлений особливостями загального розвитку особистості при переході від підліткового до молодшого юнацького віку і передбачає формування професійних намірів та здатність до орієнтації в різних сферах професійної діяльності; другий етап – це професійна підготовка, уточнення професійного вибору і формування професійної перспективи. Вивчення особливостей професійного самовизначення на етапі професійної підготовки у професійно-технічних навчальних закладах дали змогу виділити низку особливостей, які істотно відрізняють його результати, в порівнянні з етапом оптації. По-перше, на відміну від старшокласників, для яких професійна підготовка у ВНЗах часто є засобом здобутку соціального статусу, випускники професійно-технічних навчальних закладів розглядають її переважно як засіб професійного і кар'єрного розвитку. По-друге, престижність майбутньої професії, яка на етапі оптації входить до числа провідних факторів, що детермінують її вибір, вже на етапі професійної підготовки істотно втрачає вплив на вибір подальшої освітньо-професійної траєкторії. На другому році навчання у більше, ніж 27 % учнів ПТНЗ значно знижується впевненість у правильності вибору професії, що є наслідком однієї з нормативних криз, характерних для даного етапу професійного розвитку особистості. Принагідно зазначимо, що на час закінчення навчального закладу більше 81% учнів зробили вибір майбутньої професії ще під час навчання в школі, таким чином закріплюючи й отримуючи свій розвиток у побудові ближньої та середньострокової професійної перспективи.
Professional self-determination of a personality is a multi-step, multi-component, and multi-factorial process. For domestic and foreign psychology and pedagogy problems concerning professional self-determination of young generation is not new, but certain aspects of its implementation at various stages of personality development are not well understood. Analysis of special features of professional self-determination of a personality must be carried out not only from the standpoint of personal but also professional development of a human. In the context of this article its two first stages are of the greatest interest. The first stage is stipulated by peculiarities of the overall development of a person while in transition from adolescence to younger youthful age. This stage involves formation of professional intentions and ability to understand various areas of professional activity. The second stage includes vocational training, selection of professional preference and formation of professional prospects. Study of special features of professional self-determination at the stage of vocational training at vocational schools made it possible to identify a number of features that significantly differentiate its results in comparison with the stage of optation. Firstly, in contrast to pupils, for whom futher study at universities is often a means of acquiring social status, graduates of vocational schools see it as a means of professional and career development. Secondly, the prestige of the future profession, which is at the stage of optation is among the leading factors determining its choice, at the stage of vocational training significantly loses influence on the choice of further education and career path. In the second year of study more than 27% of students of vocational schools significantly lose confidence in the choice of profession, which is a consequence of one of the regulatory crisis typical for this stage of professional development of an individual. However by the time of graduation, more than 81% of students having made their choice of future profession at school have it fixed and it is gven development in terms of the near and medium professional prospects.
 
Publisher ТОВ «НВП Поліграфсервіс»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11286/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%2037111.pdf
Закатнов, Д.О. (2015) Special features of professional self-determination of students at vocational education schools Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (10). pp. 29-38. ISSN 2223-5752