Методологічні аспекти підготовки педагогів професійно-технічних навчальних закладів до застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11287/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11287 |
|
Title |
Методологічні аспекти підготовки педагогів професійно-технічних навчальних закладів до застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій
Methodological aspects of training teachers of vocational schools to use personal and developmental teaching technologies |
|
Creator |
Романова, Г.М.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті визначено, що методологічне обґрунтування підготовки педагогів до застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій вимагає поліпарадигмальності, оскільки ця наукова проблема є багатоаспектною, її важко звести до єдиного способу тлумачення, і тому вона потребує урахування різних підходів, які можуть взаємодоповнювати один одного. Охарактеризовано наукові засади підготовки педагогів до застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій, зокрема системний, діяльнісний, андрагогічний, акмеологічний, продуктивний, технологічний, особистісно орієнтований, суб’єктний підходи. Обґрунтовано суб’єктно-продуктивний підхід як найсприятливіший з точки зору забезпечення втілення унікального досвіду саморозвитку педагога у продуктах діяльності, створення умов для його самоактуалізації та рефлексії, розвитку здатності педагога бути активним суб’єктом запровадження особистісно орієнтованого навчання, усвідомлювати свою відповідальність за процес та результат навчання інших.
The article stipulates that the methodological basis for training teachers to use the student-developmental educational technologies requires the application of polyparadygm, as this scientific problem is multidimensional, it is difficult to reduce the same to a single mode of interpretation, and thus it requires consideration of different approaches which can complement each other. The article describes the scientific principles of training teachers for implementation of the student-developmental educational technologies, including systemic, activity-based, andragogical, acmeological, productive, technological, personally-oriented, and subjective approaches. The subject-productive approach is substantiated as the most favorable one in terms of implementing a unique experience of teacher’s self-development in his activity, creating conditions for self-actualization and reflection, development of the teacher’s ability to be an active implementer of the personally-oriented education, being aware of his responsibility for the process and outcome of teaching others. |
|
Publisher |
Plock
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11287/1/%D0%9C%D0%95%D0%A2%D0%9E%D0%94%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%86%20%D0%90%D0%A1%D0%9F%D0%95%D0%9A%D0%A2%D0%98%20%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%98%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%92.pdf
Романова, Г.М. (2014) Methodological aspects of training teachers of vocational schools to use personal and developmental teaching technologies EDUKACJA RYNEK PRACY. pp. 297-304. ISSN 978-83-61601-50-0 |
|