Аналіз проблеми формування готовності учнів ПТНЗ до вибору і реалізації професійної кар’єри в педагогічній практиці
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/11294/
|
|
Title |
Аналіз проблеми формування готовності учнів ПТНЗ до вибору і реалізації професійної кар’єри в педагогічній практиці
Analysis of problem of forming readiness of students to the choice and realization of professional career in pedagogical practice |
|
Creator |
Алєксєєва, С.В.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Здійснено аналіз проблеми формування готовності учнів ПТНЗ до вибору і реалізації професійної кар’єри в педагогічній практиці. Визначено, що формування готовності учнів ПТНЗ до реалізації професійної кар’єри, яке є важливим чинником впливу на розвиток конкурентоспроможності, професійної компетентності, сприяє формуванню в організації стабільних кадрів робітників і забезпечує підвищення ефективності використання трудового та освітнього потенціалу. Викладено основні результати дослідження кар’єрних очікувань і кар’єрних цілей випускників ПТНЗ, оцінювання ними майбутніх перспектив розвитку власної професійної кар’єри і розуміння засобів її реалізації. Висвітлені певні труднощі, з якими зустрічаються учні під час навчання, та їх вплив на неперспективні кар’єрні очікування. Проаналізовано умови, які необхідно створювати у ПТНЗ для формування готовності учнів до успішної реалізації професійної кар’єри, зокрема: забезпечення взаємозв’язку змістовно-процесуальної складової професійної підготовки з внутрішньоособистісним формуванням готовності до реалізації професійної кар’єри, створення в учнівської молоді потреб і інтересів до професійної діяльності з усвідомленою перспективністю, розвиток комунікативних компетенцій майбутнього фахівця і знань з основ побудови системи міжособистісних відносин у виробничому, професійно-му середовищі, консультування щодо реалізації кар’єри. In the article the analysis of problem of forming of readiness of professional educational establishments of students is conducted to the choice and realization of professional career in pedagogical practice. Certainly, that forming of readiness of of students to realization of professional career, that is the important factor of infl uence on development of competitiveness, professional competence, assists forming in organization of stable shots of workers, provides the increase of effi ciency of the use of labour and educational potential. The basic results of research are expounded from the exposure of quarry expectations and quarry aims of graduating students, evaluation of future prospects of development of own professional career and understanding of facilities of her realization. Lighted up certain diffi culties with that students meet during studies and their infl uence on forming of unpromising quarry expectations. Terms that must be created for forming of readiness students to successful realization of professional career are analysed, in particular: providing of intercommunication the richly-judicial constituent of professional preparation with the personality forming of readiness to realization of professional career, forming in necessities of students and interests in professional activity with the realized position of perspective, development of communicative competenses of future specialist and knowledge from bases of lining up the system of interpersonality relations in a productive, professional environment, advising in relation to realization of career. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/11294/1/%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B5%D0%B5%D0%B2%D0%B0.pdf
- Алєксєєва, С.В. (2013) Analysis of problem of forming readiness of students to the choice and realization of professional career in pedagogical practice Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки і перспективи (3). pp. 66-77. ISSN 978-966-644-337-6 |
|